Khamis, Oktober 28, 2010

TIADA LAGI YANG JUJUR?

"Hantu manakah yang mencuri atau menipu wang zakat kita, sehingga yang berhak tidak memperolehinya? Tangan-tangan siapakah gerangan? Jembalang di hutan, atau lebai berserban?

"Yang menggunakan nama syaitan, atau yang menggunakan nama Tuhan? Akhirnya wang umat Islam ketirisan dan kecurian," katanya [Dr Mohd Asri Zainul Abidin ] dengan nada sinis.-Malaysia Kini.

Beliau mengulas lapuran audit negara mengenai salah urus dan pembaziaran wang termasuk zakat oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bernilai ratusan ribu ringgit. Sehubungan itu [Malaysia Kini dipetik], Dr Mohd Asri berpendapat, perubah pemerintahan secara keseluruhan mungkin satu percubaan yang boleh dibuat dalam membaiki keadaan tersebut.

"Itu pun jika pasukan kerajaan baru mempunyai pemikiran yang bersih, jujur dan terbuka. Jika tidak, hal yang sama akan berulang," tambahnya lagi.

Tiadakah lagi penguasa yang jujur hari ini? Ada saja [dapat] kuasa dari pion hingga ke KP dan KSU, dari JKK hingga bapak menteri, semuanya mengambil peluang dengan jalan yang salah untuk kepentingan masing2.

Mungkin idea Dr Asri [perubahan pemerintah ] boleh dikembangkan kepada penjawat2 awam dengan melaksanakan sistem giliran atau pertukaran kerja sekerap mungkin atau pengawasan yang berlapis2. Ia macam tidak priktikal serta merumitkan. Satu lagi jalan yang boleh dipertimbangkan ialah mentarbiyyah [halal/haram, dosa/pahala] penjawat awam di BTN yang juga telah dirombak pegawai dan modiulnya.

Tak berubah juga!!!

Menukar kerajaan yang ada sekarang bukan satu percubaan tetapi satu keperluan.- Sekian.

2 ulasan:

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون