Khamis, Oktober 14, 2010

MELAYU BENAR LAWAN MELAYU PAK TURUT


NEW YORK - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama mempunyai hubungan persaudaran dengan George W. Bush yang merupakan bekas Presiden AS, kata seorang ahli geneaologi di laman web Ancestry.com, Anastasia Tyler semalam. Anastasia mendedahkan, Obama dan Bush adalah sepupu ke-11 kerana mereka berkongsi poyang, Samuel Hinckley pada kurun ke-17.-Kosmo.

Aki ada mendengar orang berkata bahawa genetik (keturunan) sesaorang akan mempengaruhi sikap, kelakuan,peradaban dan tindaktanduknya. Orang melayu pun percaya perkara ini. Sebab itulah keluar ungkapan 'keturunan haram jaddah' untuk merujuk kepada sesaorang yang sangat dibenci. Jika mereka merujuk kepada sesaorang yang baik mereka akan kata ' itu keturunan wali'.

Jadi, apabila Barack Obama satu genetik dengan George W. Bush yang telah termaklum sikap zalim dan permusuhannya dengan umat Islam,adakah boleh kita katakan bahawa Obama juga memusuhi umat Islam dan layak di'haram jaddah'kan? Walaupun seorang Parti Republikan dan seorang lagi Parti Demokrat.

Bagaimana pula pengaruh genetik ini bergerak dan membudayakan masyarakat Malaysia? Adakah kerajinan,kemalasan,keberanian dan penakut dan menyokong membuta tuli serta membangkang walaupun yang benar berkait rapat dengan genetik sesuatu bangsa atau puak,Ini kena rujuk kepada kajian dan fakta.

Bila dikata 'cina rajin' dan 'melayu malas', adakah ia benar? Jika benar,adakah ia faktor genetik atau ada unsur dan pengaruh lain. Orang melayu sendiri berkata 'melayu pak turut' Adakah ia genetik? Melayu boleh dibeli...... Adakah faktor genetik atau ekonomi? Apa2 lagilah........

Pada hemat Aki, genetik ada pengaruhnya kepada sesaorang tetapi yang lebih besar dari itu bahkan boleh membuang pengaruh genetik ialah kepercayaan bahawa dia mesti melakukan perkara yang benar untuk dirinya,keluarganya dan masyarakatnya serta negaranya.-Sekian.

G1-http://www.flickr.com/photos

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون