Ahad, Oktober 24, 2010

ABU YANG MENJADI 'HABU'


Ketika menyampaikan ucapan penggulungannya dalam perhimpunan agung Umno di Pusat Dagangan Dunia Putera (PWTC) di Kuala Lumpur hari ini, Zahid menjelaskan, lima lagi Abu ialah:
  • Abu Bakar yang taat kepada perjuangan. Abu jenis ini didambakan oleh Umno.
  • Abu Talib yang di barisan hadapan mempertahankan Rasulullah tetapi "belum mendaftar". Golongan ini hendaklah dipastikan menjadi ahli dan pengundi.
  • Abu Suffian yang bersungguh-sungguh memperjuangkan Islam setelah memeluk agama itu. Abu ini umpama anggota parti pembangkang yang kembali ke pangkuan Umno. Abu jenis ini hendaklah didekati.
  • Abu Hurairah yang menulis hadis. Golongan ini diumpamakan golongan media dan penulis blog dalam Umno.
  • Abu Jahal yang mengakui kebenaran tetapi enggan mengikutinya. Golongan ini diumpamakan sebagai orang yang mengiktiraf Malaysia sebagai negara maju hasil kerja Umno dan BN tetapi tetap enggan menerima Umno.-Malaysia Kini.
Apa sudah jadi kita di Malaysia ni, apakah kenyataan di atas itu penglipur lara atau dongengan maya. Apakah kiasan dan bandingan yang dibuat oleh Zahid Hamidi itu benar dan tepat. Boleh tunjuk seorang 'Abu Bakar As Siddiq' dalam parti melayu itu? Abu Talib mungkin ramai, tetapi pemimpin mana yang ada sifat2 Rasulullah saw. yang dipertahankan oleh Abu Talib ciptaan Zahid itu?

Mungkinkah Dr. Mahathir atau Tengku Razaligh [yang pernah keluar Umno] yang dimaksudkan oleh Zahid ketika merujuk Abu Suffian? Hebat betul Umno [dalam keadaan ahli Umno sendiri tercari2, manakah kalimah al Quran dan As Sunnah di dalam perlembagaan Umno] , masuk umno seperti masuk Islam, berjuang dalam Umno semacam Abu Bakar r.a. Mendaftar dan mengundi Umno supaya tak jadi Abu Talib?

Golongan media dan penulis blog dalam Umno diumpamakan Abu Hurairah. Mungkin Awang Selamat atau Media rasmi Umno (Umno Online) yang memetik laporan beberapa blog mendakwa Dr Zulkefli [calun PAS Dun Galas] pernah ditangkap khalwat dengan 'isterinya' sekarang, Ramelah Mat Jusoh [Ramelah ialah ibu Dr. Zulkefli -p] ada ciri2 Abu Hurairah?

Adakah tuan2 Abu Jahal? Kerana enggan menerima Umno sedangkan Malaysia ini maju hasil kerja Umno [bukan pegawai dan kakitangan kerajaan-p] Tentang Abu Lahab pula Zahid berkata :"Mereka tetap keras hatinya tidak menerima apa yang kita [Umno] bawa walaupuan ia baik dan membawa faedah kepada rakyat,"

Ini benar2 transformasi yang menakjubkan. Semua Abu dah ada dan akan ada dalam Umno. Zahid Hamidi jadi Abu yang mana? Bekas boss anda [DSAI] berhempas pulas di luar Umno untuk menuju ke Putrajaya bersama Pakatan, anda selesa dikerusi NP sebagai Abu ..... yang mendapat 'habuan' dari Abu..... untuk mempertahankan Abu..........- Sekian.

* Nak tanya Fathul Bari(UMU), Betul ke, Abu Talib dapat habuan dari Abu Lahab untuk mempertahankan Abu Jahal?
G1- MalaysiaKini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون