Sabtu, Oktober 02, 2010

ANTARA 'CURI DADAH' DAN CURI PASIR, DI MANA SPRM?


KUANTAN – Seorang pemandu lori, Lee Yong Toe yang berhadapan hukuman mandatori gantung sampai mati atas tuduhan mengedar 753 kilogram dadah syabu bernilai kira-kira RM254 juta di Rompin pada 2 Mei tahun lalu dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam.

Tertuduh yang diwakili empat peguam diketuai Datuk V. Sithambaram bagaimanapun hanya sempat meraikan kebebasan tersebut selama 15 minit sebelum ditangkap semula bagi membolehkan dia ditahan di bawah Akta Dadah Berbahaya (Langkah-langkah Pencegahan Khas 1985). Dia ditahan di luar pagar mahkamah.-http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?p=7456526

Kepada,
Menteri Dalam Negeri, YB Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

YB Datuk,

Tentu YB Datuk tidak terkejut dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan membebaskan tertuduh yang dituduh mengedar 753 kilogram dadah syabu bernilai kira-kira RM254 juta kerana 'kecacatan' bahan bukti.

Ramai orang termasuk YB Datuk sangat terkejut dengan kehilangan 40 kilo dadah tersebut yang di dalam 'simpanan' pihak polis. Timbalan KPN telah memberitahu bahawa pegawai dan anggota yang terlibat di dalam menghilangkan bahan bukti itu telah dikenakan tindakan tata tertib. Walau bagaimana pun tidak dijelaskan apakah tindakan tersebut?

YB Datuk tidak bercadangkah untuk meminta SPRM menyiasat tentang kehilangan dadah tersebut kerana kehilangan 40 kilo dadah ini lebih besar kemudaratannya dari kehilangan pasir (kes curi pasir). Jika dadah tersebut dibuang ke laut,ia melibatkan pecah amanah sehingga terlepasnya tertuduh. Jika ia diedarkan semula,ia sudah masuk di bawah 39B [dah lah pecah amanah, jadi pengedar pula]

Saya percaya YB Datuk juga letih memikirkan untuk membenteras gejala rasuah di dalam pasukan polis sebagaimana letihnya anggota polis mengawal ceramah Pakatan Rakyat dan pilihan raya kecil sedangkan kejadian rompak,samun dan bunuh juga di bawah tanggungjawab pihak polis.

YB Datuk,untuk meminimakan bebanan kerja semua pihak,saya cadangkan supaya YB Datuk mengarahkan supaya orang politik tidak mencampuri kerja polis dan polis tidak jadi 'alat'politik mana2 pihak.

Sekian terima kasih.

G1- http://beritasemasa.com/kes-isu-curi-pasir-selangor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون