Jumaat, November 26, 2010

'YES' DAN ANGGUK2 NYA SEKALI

"Pembelian hartanah seperti Menara Felda tidak boros, masa kita beli pada 2008, kita beli dengan harga RM930 sekaki persegi, sekarang dah meningkat kepada RM1,400 hingga RM1,500 sekaki persegi. “Walaupun bangunan belum siap, Felda sudah mengaut keuntungan sehingga kira-kira RM300 juta melalui pembinaan menara ini, kita bijak menguruskan hartanah," katanya [ Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan] menjawab soalan tambahan Datuk Kamarudin Jaffar (PAS-Tumpat) di persidangan Dewan Rakyat, hari ini.- MK

Pandai Datuk Ahmad Maslan ber'matematik'. Khabarnya bangunan itu berharga RM 600 juta. Jika separuh telah dibelanjakan (300juta) maka kenaikan nilai harga hartanah kira2 300 juta hanya menyumbang sifar keuntungan. Katakanlah setelah siap bangunan itu dan tapaknya sekali berharga (nilai) 1000juta. Maka berbanggalah Ahmad Maslan bahawa felda ada bangunan bernilai 1000juta,padahal jika banngunan itu tidak boleh menghasilkan pendapatan [tak laku untuk disewa] , terbenamlah nilai 1000juta itu jadi 'harta karun'.

Jika untuk urusan pentadbiran maka bangunan yang sedia ada lebih dari selesa dan mencukupi. Maknanya satu pembaziran yang besar sedang dan akan berlaku yang kalau duit sebanyak harga bangunan itu dibuat 'sesuatu' untuk jenerasi ke2 contohnya alangkah bermanafaatnya.

"Kita ada duit,kita buatlah.Bukan minta duit orang ramai" Lagi pula projek mega ni boleh mendatangkan keuntungan lumayan [kepada kroni] walaupun ianya tidak ekonomik malah tak perlu pun".

Jika itulah hujah atau 'pemikiran' penguasa dan di 'yes'kan pula oleh rakyat jelata sambil menyeluk poket mereka dan mendapati satu sen pun tak hilang atau tak kurang dengan adanya projek mega tersebut maka lambat lagilah PR nak ke Putera............ -Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون