Isnin, September 27, 2010

YB LEONG MASUK MASJID DI MESIR


Salam Sejahtera,

Aki percaya tuan2 dan puan2 masih lagi dalam mood raya. Setelah menyambut 'Edul Fitr, ada antara kita 'raya puasa enam'pula. Sabtu lalu jamaah Aki di sini mengadakan jamuan raya lalu hadirlah berbagai lapisan masyarakat termasuklah kaum tionghua (cina)

Antara yang hadir ialah YB Leong Ngah Ngah (Adun Triang). Dalam perbualan kami ada beberapa cerita yang beliau kisahkan:

Kisah 1 : Ngah bukan nama cina, Ngah adalah nama yang sesuai dengan melayu. 55 tahun lalu dalam keadaan kehidupan yang serba kekurangan ayah beliau berjalan kaki dari Kampung Baru Triang ke Balai Polis untuk me'report' kelahiran beliau. Sampai di balai polis dalam keadaan termengah2, konstabel di kuanter bertanya: "Report anak.... Siapa nama?" Jawab ayah beliau "ngah ngah" mungkin nak memberitahu anggota polis tersebut bahawa dia masih mengah(letih) atau menurut YB Leong 'ngah ngah itu merujuk kepada baby menangis. Terdaftarlah namanya sebagai Ngah Ngah. Oleh kerana orang cina ada nama 'ser'nya (nama keluarga), jadilah namanya Leong Ngah Ngah. Nama cina beliau ialah Leong Kam Fok.

Kisah 2 : Pada 20 Sept. 2010 baru lalu YB Leong mengunjungi Mesir bersama beberapa orang wakil rakyat Malaysia dibawah anjuran Commonwealth Parliamentary Association [Persatuan Ahli Parlimen Commonwealth]. Beliau dibawa melawat al Azhar dan dijemput ke dalam masjid,lalu beliau katakan: "I'm non muslim". Mereka mempersilakan juga beliau masuk masjid. Dengan nada sinis beliau berkata kepada Aki:" YB Umno pun ada,tak larang pun saya masuk masjid !" Mungkin merujuk kepada kes Teo masuk surau.

Aki tersengih2 memandang YB Leong yang sedang menyuap nasi impit.-Sekian.

G1- Ihsan al Mankaraqi.blogspot.com.

2 ulasan:

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون