Rabu, Mac 21, 2012

PAK KADUK DENGAN BAJU KERTAS


Pilihanraya dah dekat.Masing2 parti mengatur strategi memenangi hati pengundi. Adapun PM Dato Sri Najib awal2 lagi (dalam bajet) mengumumkan pemberian RM 500.00 kepada majoriti rakyat. Dari dibagi duit poketnya atau duit Umno lebih baik digunakan duit kerajaan untuk pancing undi. Terpulanglah kepada penerimanya.

Pembangkang pun ada strategi juga. Apabila kerajan nak gadai Felda Plantation dan lelong KPF maka pembangkang menentangnya sebagai satu tanggungjawab menegakkan kebaikan serta menggunakannya sebagai 'political Mileage'. Ia bukan satu rahsia sebagaimana PM menggunakan BRIM sebagai 'political Mileage' juga.

Kenyataan Ahmad Maslan yang menyifatkan pembangkang jahat kerana menghalang penaraian saham melalui FGVH dengan berkata "Mereka tidak mahu peneroka untung. Kalau peneroka untung, mereka rugi. Mereka ini kira jahatlah," juga untuk mendapat 'political Mileage'.

Untuk menjawab persoalan ini mestilah dengan hujah bukan dengan tuduhan semata2. Meyebut 'Durian Runtuh' tanpa hujah yang jelas adalah dikira menipu peneroka berbanding kenyataan pembangkang bahawa tanah Felda akan tergadai dan perniagaan Felda akan dimonopoli oleh 'orang luar'. Itu belum cerita saham 'Pink Form', individu mana yang akan kayaraya.

Mendapat keuntungan politik dengan kerja yang benar adalah sesuatu yang mulia. Rakyat berhak memilih dan menyokong mereka yang benar, sementara mendapat keuntungan politik dengan janji palsu dan jalan yang tidak benar adalah sesuatu yang hina dan rakyat mesti menolak mereka. Atau lebih malang lagi rakyat di 'Pak Kaduk'kan dengan 'baju kertas' yang berwarna warni sedangkan kampung mereka sudah tergadai-Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون