Isnin, Oktober 17, 2011

BUKU YASSIN DARI ISTANA




Salam,

Aki tengok berita Dr Mahathir tempelak pakar perlembagaan Dr Abd Aziz Bari, "Orang kampung kata kurang ajaq" Kata Dr Mahathir merujuk kepada kritikan Dr Aziz terhadap titah ucapan DYMM Sultan Selangor berhubung Isu Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC).

Perkataan 'Kurang ajaq' dari mulut bekas pemimpin negara kepada seorang ahli akademik merupakan suatu penghinaan dan kurang akal kerana teguran Abd Aziz merupakan teguran 'ilmiyyah' [berdasar kepada kajian dan pengalaman]

Apatah lagi ia datang dari Dr Mahathir yang bertanggungjawab mencabut kuasa raja dalam krisis pada tahun 1983 dan 1993,bagaimana pada 1983, Mahathir meminda perlembagaan supaya undang-undang boleh digubal tanpa persetujuan Yang di-Pertuan Agong.pada 1993, Dr Mahathir juga melucutkan kekebalan raja-raja Melayu dan mahu peruntukan undang-undang supaya baginda boleh diheret dan dibicarakan di mahkamah khas.

Aki menyaksikan tangis esak KDYMM Yang DiPertuan Agong ke 7 Sultan Hj Ahmad Shah di istana Pekan semasa rakyat jelata dipanggil ke istana [berhubung dengan krisis perlembagaan dan melucutkan kuasa raja] dan kami membaca yassin bersama.

Wahai Dr Mahathir..... sudahlah hang nak campur hal-hal negara. Zaman hang telah lama dah.... Sejarah tak pernah bohong, malulah kepada anak cucu hari ini dan akan datang. Umno dan Utusan pula putar belitlah cerita dan berita supaya manusia semakin benci dan meluat.

Sekarang ini maklumat bukan sahaja duduk di hujung jari tetapi melekat di hati dan Aki masih menyimpan buku Yassin berkulit kuning dari istana itu-Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون