Selasa, Oktober 05, 2010

DONGENGAN MEMBELA MELAYU DAN MENGAPAI 1 MALAYSIA


ISU RASIS

"Dalam negara pelbagi etnik, ada orang yang mahu menjadi wira dan ada juga orang yang tidak 'brerotak' - cara paling senang menjadi wira ialah menghamburkan kata-kata perkauman kerana mereka akan dianggap berani di kalangan sekelompok kecil bangsa mereka sendiri.


"Jadi, kita tidak sepatutnya terlalu mempedulikan mereka. Jika tidak, lebih ramai orang seumpama itu yang cuba menjadi wira dalam masa yang terpantas mungkin,” kata Datuk Seri Dr Chua Soi Lek. Malaysia Kini.

Aki setuju kenyataan di atas walaupun istilah tidak 'berotak' [ejaan di atas dicedok bulat2 dari MK] itu agak kasar. Aki fikir kenyataan keras presiden MCA itu lahir kerana hendak menyaingi lain2 parti dominan cina seperti Gerakan dan DAP. Parti MCA seperti tenggelam di dalam isu ini dan terkial2 untuk memenangi hati pengundi cina.

Ada cadangan untuk tubuhkan 'Perkasa Cina' untuk menyaingi 'Perkasa Melayu'. Itu pun tujuannya nak jadi 'jaguh cina' sama seperti 'Perkasa Melayu' yang tujuannya nak jadi 'jaguh melayu' serta menarik pengundi melayu 'atas pagar' dan yang 'naif' pemikirannya. Apa yang dilaungkan oleh Perkasa adalah 'lagu lama' yang telah dinyanyikan oleh UMNO sejak berzaman tetapi ianya telah gagal kerana dongengan semangat melayu yang disaluti oleh sifat 'enau dalam belukar' serta dengki sesama bangsa.

Adalah dipercayai bahawa gagasan 1 Malaysia walau diceduk dari manapun adalah untuk menunjukkan sikap 'mesra' pengundi bukan melayu setelah ianya merosot pada PRU 12. Bagaikan seba tak kena, 1 Malaysia jadi retorika apabila Perkasa 'kacau daun' dan zahirnya kenyataan rasis oleh pegawai2 kerjaan.

Hemburan 'mata sepet','kaki botol','balik negerilah','kaum pendatang', oleh melayu rasis menyebabkan kerajaan 'terjebak' dengan sikap double standard,cakap depan melayu lain depan cina lain,jumpa dengan india cakap lain. Tindakan Boo Su-Lyn [wartawan The Malaysian Insider] yang menyelinap dalam program tertutup melayu'rasis' hanya mengesahkan dakwaan 'rasis' itu.

Puluhan ribu pegawai dan kakitangan kerajaan yang telah mengikuti kursus BTN boleh mengesahkan dakwaan Boo Su-Lyn itu [isu rasis] benar atau tidak? Bahkan cerita yang tidak dapat disahkan menyebut orang melayu yang tidak sealiran dengan pemerintah [yaitu pembangkang] pun turut di 'tempelak' di dalam kursus2 BTN.

Jangan marahkan pegawai2 yang telah di'brainwash' apabila mereka menghemburkan kata2 'rasis' yang tidak menguntungkan UMNO dan kerajaan. Anda [kerajaan BN] mengajak semua orang menaiki 'kapal' anda sedangkan anda menyuruh 'kelasi' anda menebuk lubang di bilik2 penumpang anda yang berlainan bangsa dan berlainan fahaman semata2 kerana dengki dan pentingkan diri serta takut mereka jadi nakhoda.

Akhirnya isu 'hilang kuasa melayu' oleh Tun Dr Mahathir. Aki orang melayu,bila isu ini dimainkan,rasa gusar juga walaupun Aki tidak mendokong faham perkauman itu. Untuk kepastian Aki bertanya kepada orang yang dituduh akan menghilangkan kuasa melayu yaitu orang DAP. Ini jawapannya: "kita tanding bukan lawan UMNO, kita lawan MCA, Gerakan, kalah parti cina A ganti parti cina B. [ Koh Thu Kun itu Melayu kah? yang marah sangat kepada Lim Guan Eng] Begitu juga UMNO dia lawan PAS,kalah melayu UMNO diganti melayu PAS.[ Nik Aziz tu cina Macau kah?] Kalau PKR menang dia ada melayu,cina,india.Seimbang" Kata YB Leong Ngah Ngah. "Oooo yang hilang kuasa ialah melayuUMNOooo lah?" balas Aki -Sekian.

G1- http://dunia.vivanews.com/news/read/168172-kapal-karam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون