Jumaat, April 23, 2010

PROJEK SEGERA



KUALA KUBU BHARU: Dalam usaha meningkatkan taraf hidup peneroka Felda, agensi kerajaan itu semalam, memberikan pinjaman tanpa faedah RM6.1 juta kepada 198 peneroka daripada empat Felda di Gugusan Sungai Dusun, di sini, bagi membina rumah baru menggantikan rumah mereka yang sudah lama. - Berita Harian.

Di atas adalah salah satu dari berita baik yang boleh didapati pada musim pilihanraya. Tentulah 198 peneroka yang diluluskan pinjaman perumahan oleh Felda sangat sukacita walaupun undi belum tentu dapat kepada kerajaan [persekutuan] Lain pula pendapat peneroka yang tidak tertarik dengan tawaran Felda itu [di felda lain dan diluar musim pilihanraya] Mereka ada alasan tersendiri.

En Zakaria (Ismail)[ Peneroka Felda Selancar 2,] menyatakan bahawa beliau memang tidak berhajat membuat pinjaman itu.[perumahan] Melalui hutang yang dikenakan oleh Felda dan pinjaman perumahan ada peneroka-peneroka yang sudah berumur menghampiri 60 tahun dibebankan dengan hutang hingga RM100,000.00 dan tanah kampong dan ladang mereka di kaveat oleh Felda.
En Zakaria menyatakan bahawa beliau tidak mahu berhutang hingga ke mati dan mengenai rumahnya beliau akan membaikki rumahnya dengan keupayaan sendiri - The Spirit of Lubuk Kawah.

Adalah pemandangan biasa jika kita melihat projek segera mencurah2 dalam masa pilihanraya terutamanya PRK. Jalan berlubang diturap baru, pengumuman kenaikan gaji [JAGA akan naik gaji minima melebihi RM 1000], perasmaian sekolah,pecah tanah dan bermacam2 lagi. Adakalanya satu projek dirasmi sampai dua/tiga kali. Akta baru [yang membebankan] yang sudah dibentang di parlimen ditarik semula kerana bimbang sokongan merosot.

Musim luar pilihanraya bukan tak ada projek tetapi ia amat menonjol dimusim pilihanraya ,lagi pulak senang pula dapat peruntukan. Kalau inilah style pembangunan yang dijalankan tentu ramai yang berharap[berdoa] ada YB yang akan kembali ke...................

Ada ke orang Bera ni yang berdoa supaya YB kembali ke...................... kerana sudah tidak sanggup melalui jalan Temerloh-Triang yang Tuhan sahajalah yang tahu. Aki berdoa untuk kesajahteraan semua-Sekian.

G1- Rumah peneroka- Google.
G2- Gambar Hiasan - Salmah Fotopages.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون