Rabu, April 21, 2010

MEMERANGKAP LALU TERPERANGKAP

Berita Harian

Bung Mokhtar memang popular sebagai MP yang 'bermulut luas'. Bertambah popular kerana memperisterikan pelakon seksi Zizie. Lagi bertambah2 popular sebab didakwa di mahkamah berpoligami tanpa kebenaran dan bersubahat berkahwin tanpa kebenaran.

Di Malaysia ini, pasangan yang ingin berkahwin selain dari mesti memenuhi tuntutan asas syarak mereka juga mesti mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa agama negeri masing2. Bagi yang ingin menambah cawangan [berpoligami] sekurang2nya ada salah satu dari dua tatacara yang perlu dilepasi [lulus] samada mendapat kebenaran isteri pertama atau kelulusan mahkamah sariah.

Pada firasat Aki, Bro. Bung tidak menghadapi kesukaran atau halangan untuk memenuhi kehendak tatacara perundangan [untuk lulus] dengan kemampuan spiritual dan metrial yang ada. Tambahan lagi tak perlu ke Siam untuk tujuan tersebut kerana memang mendapat keredhoan wali dan ada saksi seperti mana kenyataan tuanpunya diri.

Masalahnya ialah [mungkin] prosedur yang mengambil masa yang lama atau yang amat lama [bagi mereka yang tak sabar menunggu] bagi kelulusan pihak berkuasa agama. Jalan pintasnya ialah 'jalan dulu' le.....'. Jadi kes Bro. Bung bolehlah diibaratkan orang yang lulus ujian memandu tetapi belum dikeluarkan lagi lesen yang sah.Stedylah Bro. Ia bukan kesalahan jenayah. Bayar denda.....! Kalau macam Bro.Bung 10 x ganda lagi tak ape...

Adapun peraturan yang dibuat oleh pihak berkuasa agama,ianya termasuk di dalam Siasah Syar'iyyah untuk menjaga kemaslahatan [kebaikan] ummah. Berlakunya penyelewengan, pemalsuan,saksi bohong,penganayaan rumahtangga dan sebagainya menuntut peraturan2 tambahan untuk meminimakan kemudaratan.

Teperangkap di dalam peraturan kerana kegelojohan kita atau kelemahan manusia yang menjalankan peraturan itu menyebabkan kita terperangkap,menuntut kita bertanya kepada diri kita sendiri... Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون