Jumaat, April 16, 2010

PANDANGAN TERBALIK

GAMBAR yang dirakamkan kelmarin menunjukkan asap dan wap keluar dari kawah berapi di bawah glasier Eyjafjallajokull di Iceland.

LONDON - Puluhan ribu orang terkandas manakala semua jadual penerbangan di Britain ditangguhkan selepas sebuah kawah berapi di bawah glasier Eyjafjallajokull di Iceland mengeluarkan debu dan wap, lapor sebuah akhbar semalam.

Keadaan itu yang diramalkan berterusan sehingga beberapa hari lagi, menyebabkan Britain terputus hubungan dengan dunia luar.

Kawah yang mengeluarkan debu itu terletak di bawah sebuah glasier seluas sekitar 100 kilometer, kira-kira 120 kilometer ke timur ibu negara Iceland, Reykjavik - Kosomo.

Sepanjang 100an tahun sejarah yang telah kita baca,dengar dan sekarang ini dengan alat kominikasi yang canggih kita boleh lihat kemusnahan dan kegoncangan alam yang fana ini sebagai satu peringatan dari Allah 'Azza wa Jalla. Bahkan surah ke 99 dalam quran dinamakan az zalzalah [kegoncangan]

1- Apabila bumi digoncangkan dengan goncangan (yang dahsyat)
2- Dan bumi telah mengeluarkan beban2 berat yang (dikandungnya)
3- Dan manusia bertanya: Mengapa bumi jadi begini?
maksud az zalzalah 1-3

Orang bijak pandai pun berkata: Gempa bumi, banjir, tanah runtuh dan Tsunami tak ada kena mengena dengan kemurkan Allah. Itu adalah fenomena alam [tanpa mengaitkan dengan kuasa Allah] Manusia tak pandai menjaga alam sekitar, tak pandai jaga udara,tak pandai jaga lapisan ozon. Kalau sebab murka Allah, kenapa terjadi di tempat ramai orang Islam seperti di Acheh, Iran dan Negara Islam Afrika... Hujah mereka [hujah akal yang dungu]

Akal sihat akan berfikir: Bala bincana adalah peringatan Allah sebab itu ia turun keatas negara orang Islam. Hidup di dunia bukan segalanya, mukmin yang mati akibat bincana akan berakhirlah kensangsaraan di ganti dengan nikmat. Yang jahat akan menerima balasan sesuai dengan perbuatan mereka di dunia.

Apatahlagi bala bincana [sekarang ini] berlaku juga di negara kuffar, Amerika dan eropah serta pulau2 pasifik tak terlepas dari musibah tersebut.

Suatu pandangan terbalik berlaku apabila masyarakat eropah dan amerika akan terima bincana itu sebagai peringatan Allah lalu menerima Islam, sementara [amat dimusykili] umat Islam masih berkhayal dengan fenomena alam lalu mereka melupakan peringatan Ilahi- sekian.

2 ulasan:

  1. salam aki..

    satu peringatan buat semua

    BalasPadam
  2. asalamualaikum peringatan buat yang terlupa tapi tidak kepada yang saja melupakan

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون