Jumaat, Mac 26, 2010

HANYA BENCI KENTUT BUSUK,KALAU TAK BUSUK?


Sekumpulan wanita yang menggelarkan diri mereka 'No Adulterous President' (NAP) hari ini mengadakan serangan aneh terhadap “pemimpin bermukah”, dipercayai ditujukan kepada bekas timbalan MCA, Datuk Chua Soi Lek. Kumpulan tersebut berkumpul di sebuah restoran di ibu negara dengan memakai topi daripada kad manila, berpakaian hitam dan penutup mulut dengan kertas bertulis: "No adulterous leader' (tidak kepada pemimpin bermukah). Mereka juga memegang poster bertulis: “If we get an adulterous leader, we lose dignity' (sekiranya mendapat pemimpin bermukah, kita kehilangan maruah) dan "We want clean leaders" (kami mahu pemimpin yang bersih).- MalaysiaKini.

Secara fitrahnya semua manusia menyanjungi kebaikan dan tidak suka kepada keburukan. Maruah juga merupakan nilai sejagat. Persoalannya siapa yang layak menentukan sesuatu itu baik atau buruk, bermaruah atau tidak. Apa kayu ukurnya dan apa panduannya.

Dalam kontek sebuah negara, perlembagaan adalah panduan atau ikutan untuk menegakkan kebaikan dan menjauhkan keburukan. Orang yang layak menentukan baik buruk tentulah orang yang arif tentang perlembagaan dan yang mempunyai autoriti seperti raja,PM dan hakim2.

Dalam politik pun ada perlembagaan sebagai panduan, orang yang menentukan baik buruknya mungkin persiden atau lembaga displin atau MT.

Dalam rumahtangga nilai agama atau budaya atau aturan tak bertulis turun temurun mungkin menjadi panduan. Orang yang layak melaksanakannya pastilah ibubapa.

Bagaimana jika orang yang sepatutnya melaksanakan tanggungjawab di atas tadi tidak ada maruah atau dipertikaikan maruahnya?

Harapkan hakim,hakim kantoi, harapkan MT,MT haprak, harapkan bapa, bapa ayam..... Maka soal menegak,melaksana dan menjunjung kebaikan bukan letak pada peraturan yang bagus sahaja bahkan pelaksananya juga mesti bagus. Untuk jadi bagus bukan mudah, disamping kejujuran, satu elemen yang penting lagi ialah 'khouf' [takutkan balasan buruk]

Jika tidak solat contohnya akan sakit atau demam, jika tidak berzakat akan musnah harta dengan segera, sudah tentu tuan2 tak akan tinggalkan solat dan tidak ponteng zakat.Namun balasan ditangguhkan supaya terbentuk kepercayaan/keimanan kepada hidup selepas mati [akhirat] dan adanya pembalasan. Inilah[iman] nilai yang paling unggul. Bagi non muslim mungkin mereka berpegang dengan kebaikan dunia [ senang cari makan ] benci keburukan [seumpama orang benci kentut busuk] tapi bagaimana kita yang Islam ini, adakah nak hidup menungkat langit? -sekian.

2 ulasan:

  1. salam aki..
    entry yg menarik...

    BalasPadam
  2. Komen Aki boleh dilihat disebalik jendela [Awang Luku] t.k.

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون