Isnin, April 30, 2012

JADI BURUNG PIPIT

Salam,

Ketika Aki sampai ke Pekeliling jam lebih kurang 6.00 petang. Tak ndak bercerita tentang kepenatan kerana orang lain seratus kali lebih susah dan penat.Abang Razak Anjang Kohor (69) sudah ada di sana. Heran juga, dengan jalan bertongkat tetapi bersemangat meninggalkan kami di LRT Pekeliling dan tak tahu di station mana beliau turun pada 11.00 pagi, boleh mendahului kami sampai ke Pekeliling pada petang itu sedangkan LRT ditutup sementara.

Rupa2nya beliau telah pengsan terhidu gas pada tembakan pertana lagi lalu dibantu oleh peserta bersih dan dihantar ke Pekeliling.setelah sedar dari pengsan. Masuk mesej dari Usop mengabokan Dr Salim masih sangkut dan Kalid tak tahu di mana.

Perhimpunan di sekitar Station LRT Masjid Jamek berjalan aman dengan ribuan pererta melaungkan BERSIH.................... BERSIH... BERSIH........ dan mereka bergerak menghala ke arah Dataran Merdeka sehinggalah kedengaran bunyi 'Tuuup tuup tup' dan orang ramai berundur. Masing2 menutup hidung dengan tuala dan sebagainya. Seorang nyonya mengeluarkan plastik garam dan menghulurkan kepada Aki dan ada yang menuangkan air maneral ke muka. Sepuluh minit kemudian 'Topi Merah' telah sampai ke depan Station LRT tersebut lalu Aki mengajak Islahuddin beredar dari situ.

Dalam perjalanan balik ke Pekeliling bermacam gelagat dan aksi di temui samada perserta demo atau pihak keselamatan. Ia telah mencacatkan Himpunan Bersih. Aki datang atas semangat mahukan Pilihanraya adil dan bersih walaupun suara sinis melolong menyatakan perhimpunan bersih tidak akan mengubah pendirian kerajaan,membazir masa dan menyusahkan. Siapalah Aki dibandingkan ratusan ribu manusia itu melainkan kita sama2 ingin jadi burung pipit yang menolong memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim a.s walaupun mengunakan paruh yang kecil.

 Akhirnya, adalah tidak adil menuduh peserta himpunan bersih ganas melainkan disiasat dengan cara yang telus kerana ia melibatkan pergaduhan dengan pihak polis. Pakatan Rakyat tidak bermusuh dengan polis dan tentera. Musuh politik dulu,kini dan........... ialah Umno/BN- Sekian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون