Isnin, April 23, 2012

'DURIAN RUNTUH' ATAU FELDA RUNTUH?


Penyenaraian FGVH nampak2nya jadi juga selepas mesyuarat luar biasa KPF meluluskan perpindahan harta/saham KPF kepada FGVH untuk diniagakan di pasaran saham. Tentulah alasnnya ialah pemegang saham KPF akan dapat lebih keuntungan dari sekarang (15%). Jika untungnya tak sampai 10% maka tentu mereka yang cerdik itu tidak akan meluluskan nya.

Apahal pula peneroka yang hanya ada RM 200.00 dalam KPF. Banyak mana sangat untung mereka jika untung 20% sekalipun. Baru RM 40. Rata2 peneroka ada saham RM 2000.00,maka untungnya baru RM 400.00. Tapi merekalah yang heboh tentang 'Durian Runtuh'. Buat tunjuk perasaan marahkan pembangkang kerana kononnya menghalang mereka mendapat durian 'runtuh'.

Jika peneroka (samada yang saham sikit atau maksima) yang setuju harta KPF dan Felda Plantation diniaga dan digadaikan atas nama FGVH dan mereka mendapat 'Durian Runtuh', katakanlah RM 20,000.00 (seorang), pada hemat Aki ia bukannya keuntungan perniagaan kerana pembahagian tidak ikut peratus saham dan mana boleh kira keuntungan sebelum tersenarai di bursa/atau baru tersenarai tetapi belum matang.

Melainkan inilah cara2 untuk menfaraidkan harta peneroka dan felda yang berjumlah berbilion2 ringgit untuk kepentingan tertentu. Dengan lain perkataan, dapat 'durian runtuh' sebab bagi sokong Umno/BN dalam PRU 13 walaupun felda runtuh.

Tanah terpaksa digadaikan kerana telah berjanji dan yang menunggu janji berselipot di kedai kopi walaupun rugi genarasi demi genarasi- Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون