Jumaat, Julai 16, 2010

TERPIJAK 'DURI EMAS'


Ketika taklimat di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya, petang semalam, pengarang berkali-kali diingatkan agar perkataan "barang naik" itu perlu dielakkan.Sebaliknya, mereka diberitahu supaya menggunakan “pelarasan harga” atau “rasionalisasi subsidi”.- Petikan Malaysia Kini.

Taklimat tersebut dibuat berikutan kenaikan petrol dan diesel 05 sen,gula 25 sen dan LPG [14kg @ 16kg x 10]. Menurut pekedai yang Aki temui berkata RM 25 + kenaikan baru kepada orang kampung 'sangat terseksa' kerana gas tak boleh dibeli sedikit2. Jawabnya kalau serentak gas dan beras habis, tak berasap lah dapur untuk hari tu. Beli gas takde beras,beli beras takde gas. Bunyinya lawak,tapi bagi golongan kais pagi makan pagi,kais petang makan petang RM 50/- sehari tidak manpu mereka adakan.

Jika kenaikan sesuatu caj di negeri Pakatan seperti air,cukai pintu atau harga sewa tapak, agaknya apakah yang ditaklimatkan oleh Pejabat Perdana Menteri kepada editor akhbar perdana. Akan riuh rendahlah media massa seperti isu pasir di Selangor sekarang.

Walaupun isu kenaikan caj dan tarik sabsidi berlainan, tetapi bagi orang kampung samada barang naik kerana ditarik sabsidi atau sengaja dinaikan itu semua membebankan mereka. Kemudian 750j hasil tarik sabsidi itu di'laburkan'kemana?

Carilah 'perkataan' yang boleh menyedapkan telinga seperti “pelarasan harga” atau “rasionalisasi subsidi”, hakikatnya rakyat yang perit dan merana. Seperti kaki terpijak duri tetap sakit walaupun yang dipijak itu duri emas.- Sekian.

Gambar- Google.

2 ulasan:

  1. Salam Aki..pandai deme yang memerintah ni yak..kita jua yang jadi mangsa..

    BalasPadam
  2. waalaikum salam En.Releven, Aki rasa tak releven ditarik sabsidi tu......

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون