Rabu, Mei 05, 2010

ANDAI MAT JENIN TIDAK ALPA

Foto Malaysia Kini

KUALA LUMPUR - Pos Malaysia mengalami kerugian bagi tempoh tiga tahun lepas sebanyak RM227 juta ekoran pelaburan dalam syarikat penyedia perkhidmatan kargo udara, Transmile Group Bhd. (Transmile) dan bukan sebanyak RM546 juta seperti yang dilaporkan - Kosmo.

Mat Jenin berkata di dalam hatinya: ' Kelapa yang 10 biji tu hanya hilang 3 biji bukannya 7 biji' Maknanya rugi sikit saja, apa kecoh2,kalau Mat Jenin tak larat nak panjat kelapa lagi mungkin boleh ia menyuruh 'Beruk' PakPandir mencukupkan 3 biji kelapa yang hilang itu. kalau 'Beruk Pak Pandir minta upah 2 biji... Nasib badanlah.

"Dan dijangka untung pada tahun 2010 semakin tinggi kerana penyusunan semula yang telah dibuat sebagaimana tarif setem sudah pun dinaikkan daripada 30 sen kepada 60 sen dan ini akan memberikan hasil kepada Pos," -Timbalan Menteri Kewangan Datuk Awang Adek Hussein - Malaysia Kini.

Maka oleh Mat Jenin bercadang untuk menaikkan harga kelapa dari RM0.30 ke RM o.60 supaya mendapat keuntungan segera dan berlipat ganda kerana sudah terlajak cakap nak naikkan gaji anak buah pada 'kempen PRK Halu Selengkor' dan akan menghadapi kempen di PRK 'Se Ibu' pula.

Mendapat upah yang setimpal dengan kerja memang perkara yang selayaknya bahkan sudah lama sepatutnya dinikmati. Uruslah syarikat dengan amanah,hikmah dan bijaksana supaya syarikat beroleh keuntungan dan anak buah dapat pulangan yang sesuai dengan bakti yang dicurahkan.

Bila rugi bukan sahaja anak buah tak boleh naik gaji tetapi bebanan tersebut pula terpaksa dipikul oleh pelanggan dan pengguna. Orang politik hanya pandai berjanji.

Jika Mat Jenin tak alpa menjaga kelapanya tentu dia boleh berkongsi kelapa dengan anak buahnya tanpa perlukan 'Beruk' Pak Pandir yang sentiasa menawarkan khidmat dengan senyum lebar - Sekian.

2 ulasan:

  1. salam aki, rasanya mat jenin tak ngupoh panjat untok 3 biji baik dia upoh untok 5 biji ke 7 biji 3 bijik utk dia selebihnya utk berok pak pandir bagi lebih tak ape lain kali senang mintok tolong tak gitu otok politik

    BalasPadam
  2. He he he.... Betoi Mak wan.

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون