Sabtu, Mei 15, 2010

KITA TIADA '5 STARS'


IMPIAN seluruh rakyat Malaysia untuk menyaksikan skuad badminton negara kembali menjulang Piala Thomas musnah.Semuanya gara-gara kekalahan memalukan kepada juara bertahan, China pada saingan separuh akhir semalam.Pada aksi yang berlangsung di Stadium Putra, Bukit Jalil itu, skuad negara terpaksa akur dengan kekuatan China apabila tewas mudah 0-3.

Harapan yang disandarkan kepada jaguh negara, Datuk Lee Chong Wei bagi menyumbang mata pertama tidak kesampaian apabila pemain No. 1 dunia itu terpaksa akur dengan kehebatan bintang sensasi China, Lin Dan yang mencatatkan kemenangan straight set 21-17, 21-8.- Petikan Kosmo online.

Semua rakyat Malaysia boleh menerima kekalahan Datuk Lee Chong Wei dan rakan2nya, tetapi kekalahan 3-0 itu yang membuat ramai orang berfikir adakah ia satu kelemahan atau kecuaian atau kedua2nya sekali. Bagi Aki kekalahan straight set dalam semua perlawanan menunjukkan kelemahan, tak kiralah mental ke, fizikal ke atau strategi.

Lee Chong Wei dikalahkan oleh Lin Dan 17-21, 8-21 dalam masa 47 minit. Koo Kien Keat-Tan Boon Heong tumpas 15-21, 10-21 dalam 36 minit kepada Cai Yun-Fu Haifeng. Wong Choong Hann tewas kepada Chen Jin 21-16, 21-7 dalam 41 minit bagi mata kemenangan China. Memang lemah kalau dilihat dari keupayaan mengutip mata dan masa yang pendek untuk tewas.

Kecuaian yang Aki maksudkan ialah dari segi urus tadbir, BAM sendiri,ketua jurulatih persaorangan berkata “Kita kalah kepada pasukan yang lebih bagus,” katanya lagi “China mempunyai pemain berkualiti, kita sudah sedaya upaya cuba memberi saingan tetapi prestasi mereka luar biasa malam ini".[memang mereka lebih bagus tetapi takkan kita teruk sangat]

Ada ketua jurulatih persaorangan, ada ketua jurulatih bergu, menunjukkan 'someting wrong'. Maksudnya 'banyak kepala'. Sepatutnya bagi persatuan yang tiada masalah walau sebesar mana pun persatuannya mempunyai seorang ketua jurulatih dan beberapa ramai jurulatih serta penolong jurulatih. Baru 'satu kepala' Dari ada dua persatuan badminton negara [BAM dan Nusa Mahsuri] dulu lagi Aki fikir mesti ada 'masalah punya'.

Hendak menarik gelaran 'Datuk' Chong Wei atau menyuruh keluarga Hj Sidek balik ke Banting adalah cadangan yang melampau, lalu Aki cadangkan supaya ada 'kelayakan' yang ketat untuk sesaorang mewakili negara. Jika pelajar UPSR mesti dapat 5A untuk ke SBP atau MRSM dan ditambah dengan lain2 syarat, maka persatuan atau kerajaan [pihak yang bertanggung jawab] mesti tentukan kretria '5 stars' itu dan calun untuk mewakili negara [Piala Thomas] mesti layak ujian dalam tempoh 2 tahun ini. Jika tiada, jangan hantar kerana 'menghabiskan beras' dan 'memalukan' sahaja.

Tak kira pemain muda,tua,baru,lama,dari sekolah sukan atau tidak, semua nya berpeluang merebut tempat '5 stars' itu.

Dulu kita pernah berbangga dengan sukan bola sepak[peringkat asia], hokey taraf dunia, takraw no.1 dan badminton juga. Maka gread 5 stars seperti 5A UPSR tak pernah difikir gamaknya -sekian.

*Ngomen orang memang sedap padahal aok main badminton macam 'kubung'terbang, he he ...
- Tengok Cina lwn Indonesia, kalau menang Indonesia atau kalah sikit sahaja.. apa macam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون