Selasa, Mei 29, 2012

SIAPA PETUALANG?

Salam,
Menziarahi Sdr Awang di F. kumai, bertanyakan pasal demo yg di buat depan pej. pengurus tempohari. Awang kata: Ia satu salah faham dan keliru yang amat sangat. 21 org yang dituduh petualang itu sebenarnya (termasuk 154 yg lain) membuat injaksi mahkamah untuk menghalang bank dari memperoses borang pinjaman pelaburan (FGVH) kerana:
1- Tidak diberi penerangan dengan jelas oleh pentadbiran felda.
2- Borang dalam bahasa Inggeris (tak faham)
3-Jumlah pinjaman tidak di nyatakan (dibiarkan kosong)
4-Tiada pegawai bank yang hadir semasa tandatangan di turunkan.

Maka mahkamah telah membenarkan dan pihak bank telah bersetuju menarik balik borang pinjaman tersebut.

Salah faham berlaku apabila pihak tertentu menuduh 21 orang ini menyaman pengurus. Kekeliruan juga berlaku apabila 2 orang dari 21 orang ini menarik diri dari injaksi tersebut setelah mahkamah memutuskan mereka menang.

Penaniayaan apa yang rakan2 mereka lakukan kepada 2 orang ini, sehingga mereka memohon maaf secara terbuka kepada semua peneroka felda (Sinar Harian 27 Mei 2012) Tuntutan mereka untuk tarik balik borang hutang bank sudah berjaya,jadi apa masaalah nya?

Masaalahnya ialah pihak tertentu mengelirukan mereka untuk tujuan tertentu. Lalu dituduhlah 21 orang itu sebagai petualang.

Menurut Ust Yusof Che Din perkara ini (injaksi dan kekecohan) tidak akan berlaku jika sekiranya pihak pengurusan felda memberi penerangan yang jelas tentang hutang pelaburan dan hadiah durian runtuh.Keran sikap tidak jujur sesetengah pihak maka terjadilah perkara tersebut sehingga ada yang di tuduh sebagai petualang dan sikap hina menghina antara peneroka.

Jadi sekarang tuan2, Siapa sebenarnya petualang?
-Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون