Jumaat, September 24, 2010

TUKANG KEBUN JADI GURU BESAR


Kementerian Pelajaran tidak boleh menentukan tindakan ke atas pengetua rasis Bukit Selambau kerana ia dibidang kuasa Jabatan Perkhidmatan Awam, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga adalah menteri pelajaran."Menteri tidak boleh membuat sebarang keputusan berhubung pegawai kerajaan yang berada pada tangga gaji gred 48 dan ke atas, saya percaya gred pengetua itu adalah 52.-Malaysia Kini.

Oii satu tranformasi, tahniah Aki ucapkan kepada Menteri Pelajaran merangkap TPM. Kenyataan di atas menunjukkan tiada campurtangan politik berlaku dan tindakan kepada kakitangan awam dibuat berdasarkan undang2 dan peraturan. Diharapkan semua menteri dan kementerian hatta PM mengambil langkah yang sama.

Salah dan benar ditentukan oleh undang2 dan peraturan bukan ditentukan oleh kuasa yang disalah gunakan atau berdasarkan kejelekan politik,kroni atau ras.

Namun Aki ragu2 tentang kenyataan di atas berdasarkan amalan yang tidak konsisten dan teladan2 yang terdahulu. Contoh terdekat ialah larangan menaiki kenderaan berdua2an kepada pelatih lelaki dan wanita oleh Pengarah Institut Pendidikan Guru (IPG) KualaLipis telah dibatalkan oleh menteri walaupun dikeluarkan mengikut bidang kuasa pengarah tersebut.

Ironinya tukang kebun sekolah boleh mengarahkan guru besar meluluskan dewan sekolah untuk mesyuarat cawangan kerana dia orang besar parti - Sekian.

*menyerahkan kes tersebut kepada JPA [bukan keputusan menteri] adalah tindakan politik juga.

G1- MalaysiaKIni.

2 ulasan:

  1. Salam hari jumaaat mubarak..
    moga anda sihat sekeluarga..
    جزاك اللهُ خيراً

    BalasPadam
  2. Salam kembali,
    Terima kasih Zul.....

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون