Khamis, September 16, 2010

LEMBU TAK AKAN DAPAT MENGURUS LEMBU


MELAKA - Sekolah untuk remaja hamil dikenali sebagai Sekolah Harapan akan memulakan operasi esok walaupun sehingga kini masih belum mempunyai pelajar.Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam (gambar) berkata, Sekolah Harapan sepatutnya mula dibuka hari ini namun ditunda esok kerana hari ini merupakan cuti umum Hari Malaysia."Walaupun belum ada pelajar, sekolah ini tetap akan dibuka bermula pukul 10 pagi Jumaat ini (esok).-KosmoOnline.


Aki telah mengulas isu ini semasa mula2 idea ini dicetuskan. Suka tak suka, Melaka telah menjadi negeri pelupur kepada salah satu method [yang difikirkan] untuk membantu menyelesaikan sebahagian dari masaalah remaja [pelajar] yang ter'mengandung' sekurang2nya dari segi kelangsungan pelajaran mereka.

Berapa ramai yang mendaftar belum dapat dipastikan lagi.Aki cuba meng'positif'kan minda tentang 'sekolah harapan' ini tetapi tetap berperang dengan prasangka. Senang cerita sekolah harapan ini akan tumbuh di seluruh negara [jika sekolah pertama ini didapati releven] sebagai memenuhi keperluan sebagaimana pusat serenti bertaburan di seluruh negara.

Kos dan harapan kejayaannya tentu tidak dapat dihitung lagi tetapi boleh di congak kepada berapa kos operasi dan kejayaan Pusat Serenti yang telah berjalan selama ini. Tentu ada yang berkata bahawa tidak adil menyamakan 'Sekolah Harapan' dengan Pusat Serenti kerana masaalah dan golongan sasar yang berbeza. Ya, boleh jadi betul dan boleh jadi salah.

Harapan Aki supaya pendidikan akhlak berteraskan keimanan yaitu membangkitkan kegerunan kepada dosa dan maksiat,keinsafan dan taubat dapat dijadikan ajenda utama di sekolah itu.

Sepekara lagi, sampai bila kita nak menyediakan sekolah2 dan pusat berbagai jenis penyakit ini melainkan bersama2 dengan itu kita juga mesti menutup ruang/lubang maksiat dan bersungguh2 menyuburkan ilmu agama disemua tempat [bukan masjid/surau sahaja]dan lapangan dan kepada semua golongan. Tentulah semua itu dengan pertolongan Allah Pencipta manusia.

Lembu tidak akan dapat mengurus masaalah lembu melainkan tuan lembu.Begitulah manusia- Sekian.

G1- Dipetik dari KosmoOnline.


2 ulasan:

  1. salam aki,

    koi nok mintok ngajor laa kat sekoloh tue hehehe

    BalasPadam
  2. Cikgu Fadh...
    Aok bior betui, koi boleh kabor kat Tuan PPD... he he..he

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون