Isnin, September 13, 2010

NAFSU JAHAT DAN NAFSU BAIK


Raya belum habis,puasa enam belum mula, satu kejutan besar berlaku dengan berita kematian (pembunuhan) Datuk Sosilawati Lawiya 47 dan 3 rakannya. Apa nak jadi dengan Malaysia hari ini.Bunuh teman wanita dalam kereta kemudian tembak diri sendiri, tembak mati rakan setugas hanya kerana pertengkaran, rogol sana,rompak sini dan macam2 jenayah.

Dari kacamata orang sufi bahawa kemungkaran berlaku disebabkan oleh 4 perkara:

1- Dunia (hartabenda dan lain2) -Tamak haloba kepadanya akan menimbulkan perasaan dengki khianat yang boleh sampai kepada tahap pembunuhan.

2- Manusia.- Pengaruh manusia dan manusia yang berpengaruh boleh menyebabkan suburnya kemungkaran dan berakarumbinya kemungkaran dan sukar untuk dihapuskan.

3- Syaitan- Ia merupakan inspirasi,sumber dan penghias kemungkaran. Dikelirukan manusia supaya yang baik itu dipandang buruk dan yang buruk itu dipandang indah dan baik.

4- Nafsu- Inilah sebesar2 ejen kemungkaran yang mengeksploitasi segala kemungkaran di atas demi memenuhi kehendaknya. Kalahnya musuh yang 3 di atas tidak bermakna jika nafsu tidak dapat ditundukan.

Nafsu pula sangat ingin kepada: TAHTA,HARTA DAN WANITA. Benar dan betul pengurusan 3 perkara ini akan membahagiakan pengurusnya, Salah dan bengkok pentadbiran 3 perkara ini akan mengsangsarakan pentadbirnya.

Semasa Aki menulis entri ini sedang bergolak tahta,harta dan wanita 1 malaysia - Sekian.

G1- Gambar hiasan dari Google.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون