Selasa, Julai 06, 2010

'NASI SEPERIUK' TAK BOLEH MAKAN SORANG


Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengingatkan bahawa orang Melayu berhadapan dengan kemungkinan hilang kuasa politik jika mereka terus berpecah-belah sesama sendiri. Beliau yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, kuasa politik yang diperolehi orang Melayu sejak negara merdeka adalah penting kerana ia telah membolehkan mereka maju dalam pelbagai bidang. "Sebab itu, untuk menentukan keberkekalan kuasa politik yang kita miliki, kita kena bersatu. Kalau kita berpecah, kuasa politik yang menentukan kemajuan kita dalam bidang ekonomi, pelajaran akan hilang," katanya. -Bernama.

Apa komen tuan2-Kalau kita berpecah, kuasa politik yang menentukan kemajuan kita dalam bidang ekonomi, pelajaran akan hilang,"

Kuasa politik siapa? Orang Melayu? Selama ini pun kuasa politik Melayu Amno berkongsi juga dengan bangsa lain.Orang melayu selain Amno macam 'cucu tiri dari anak tiri' dibuat oleh pembesar Amno.

Bidang ekonomi? Kepuk beras Amno beri kepada siapa? Setor gula siapa punya? Ada sikit 'tabung kelapa bali' dah susut sesusut- susutnya. Harapkan 'takar' minyak' petrol ter lah... Semua takar tu nak tanggung, dari projek keperluan rakyat hingga kepada kapal selam yang tak boleh menyelam.

Bidang pelajaran? Kalau kerajaan dengar nasihat supaya tidak melaksanakan projek 'membazir', tentu boleh tolong anak bangsa Melayu belajar [dengan biasiswa bukannya pinjaman].

Maka 'perpaduan Melayu' tak boleh diharapkan untuk memartabat kan orangMelayu kecuali diberi peluang pula kepada ''Melayu lain' pula mengurus khazanah negara tanpa menzalimi bangsa lain yang juga faham akan hakikat bahawa 'nasi seperiuk tak boleh dimakan seorang dalam satu rumah' - Sekian.

2 ulasan:

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون