Khamis, Julai 22, 2010

BARU NAMPAK BAYANG DAH MENGE'BOM'


KUALA LUMPUR, 22 Julai: PAS sewajarnya fokus pada usaha mewujudkan sistem dua parti, bukannya ghairah menyambut rancangan 'kerjasama Umno-PAS' yang dipopularkan semula oleh beberapa pemimpin Umno, kata penganalisis politik, Prof Dr. Abdul Aziz Bari.ni kerana, katanya Umno yang dianggap mengidapi virus berbahaya bakal memusnahkan kekuatan yang sedia ada pada PAS sekarang.

"PAS perlu fokus dalam mewujudkan sebuah sistem dua parti yang akan membantu memperkasa rakyat di negara, PAS akan dikutuk oleh rakyat jika termakan dengan gula-gula Umno.

"PAS akan dijangkiti Aids yang Umno hidapi sekarang," ujarnya sebagaimana dipetik dari email beliau kepada Harakahdaily.- Harakahdaily.

Kumpulan ulama muda Umno - yang menyertai parti itu baru-baru ini - berpendapat selain tekanan daripada pelbagai pihak, ketaksuban dan keegoan juga menjadi penghalang utama perpaduan Umno-PAS. Bergerak atas nama Sekretariat Ulama Muda Umno (iLMU), mereka melihat kerjasama Umno-PAS merupakan asas penting perpaduan masyarakat Melayu. Jurucakapnya Fathul Bari Mat Jahaya(duduk, kiri sekali)juga mengenepikan dakwaan bahawa hanya PAS mendukung Islam dan hanya Umno menduduk bangsa Melayu kerana perlembagaan "menggambarkan orang melayu adalah beragama Islam".

"Jadi perjuangan memartabatkan agama juga beerti perjuangan memartabatkan bangsa. "Oleh itu, kedua-dua pihak perlu bersatu bagi mengimbangi dasar perjuangan masing-masing," kata Fathul.- Malaysia Kini.

Komentar

'Perpaduan Umno dan Pas' adalah lagu lama yang diulang2 nyanyiannya ketika umno 'terdesak' dengan hakisan sokongan melayu. Apabila Pas menolak atas apa2 sebab sekalipun akan dikata bahawa Pas sombong,tak mahu kebaikan dan menolak persaudaraan sedangkan Islam menganjurkan persaudaraan. Akhirnya Pas juga yang 'buruk' dan 'salah'

Memang perpaduan Umno dan Pas atas nama Islam itu amat didambarkan tetapi setakat ini antara halangannya ialah ' baru nampak bayang dah menge'bom''. Lihat berita di atas, baru pemimpin2 Pas bersuara menolak kerjasama berdasarkan pengalaman lalu [ ditendang dari BN 1977], macam2 komen negetif dilemparkan seperti 'ego', sombong, taksub dan lain2. Sepatutnya selesaikan dulu 'fobia' Pas itu dengan memberi jaminan bahawa 'peristiwa lama tak akan berulang kembali'. Baru nampak ikhlas.

Tetapi Aki lebih tertarik dengan syor Prof. Dr Aziz Bari. Dalam politik hari ini, sesuatu yang baru perlu diusahakan, gagasan sistem dua parti bukan sahaja menarik bahkan 'pesaing2' akan cuba berlumba2 untuk membuat yang terbaik kepada masyarakat supaya mereka kekal memerintah. Malaysia tidak dapat lari dari 'kerajaan multi rasial'. Oleh itu kita sepatutnya tidak lagi bercakap tentang perpaduan bangsa [semua manusia sayangkan bangsanya disamping ada yang ambil kesempatan menindas bangsa sendiri] tetapi mengutamakan 'gabungan' parti mana yang lebih membawa kesejahteraan. - Sekian.

G1- MalaysiaKini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون