Isnin, Julai 12, 2010

EMOSI'O'NAL TIDAK MEMBAWA KITA KEMANA

Spanyol berhak menang. Bukan Villa,bukan Tores tetapi Andres Iniesta (6) yang menjadi wira 4 minit sebelum masa tambahan tamat.Tahniah untuk Andalusia. Bukan Belanda tak baik tetapi Aki melihat mereka sedikit 'emosi' yang menggangu rentak perlawanan akhir. Ada peluang untuk jaringkan gol melalui larian solo Roben [2 peluang] berhadapan 1 sama 1 dengan Iker Casillas tapi nasib tidak menyebelahi mereka.

Kad Merah yang dilayangkan kepada John Heitinga (3) bukan sahaja melambangkan banyaknya kekasaran tetapi turut melompangkan pertahanan Belanda sekaligus mengurangkan keseimbangan pasukan.

Tiadanya pemain oranje menerima sebarang anugrah menggambarkan rasa 'kurang senang' pembesar2 FIFA terhadap peribadi pemain Belanda [yang banyak buat masalah di atas padang]. Emosi yang sama juga telah menghukum Brasil sebelum ini.

Aki menyanjungi permainan kemas Brazil dan kagum dengan kelincahan juara baru Spanyol tetapi Aki tetap sukakan Belanda biarpun nanti pemainnya bertukar ganti atau mendapat pengurus baru kerana totalfootball mereka ada nilai tersendiri.

Tiada pemain 'bintang' yang menyerlah kali ini tetapi WC 2010 melahirkan pemain yang akan jadi 'bintang' seperti yang anda lihat.

Spanyol akan mempertahankan kejuarannya apabila bertandang ke Brazil 2014 nanti sementara dimana Belanda tidak diketahui lagi. Selamat tinggal Afrika Selatan,jumpa lagi di Rio De Janeiro insya'Allah -Sekian.

2 ulasan:

  1. slm aki,
    yg penting tajuk n3 ni mmg best!
    "emosional tak membawa kita ke mana"

    BalasPadam
  2. Terima kasih Pie utk "o" ter....

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون