Jumaat, Januari 29, 2010

DAUN NIPAH MACAM DAUN LABU





Pada 2001 Aki dah mula pegang pc komputer. Tukang ajo nya Zaid,Nasir & Abg Azhar 2000. Catting lah dalam room.Antara rodong betekok ialah Ust. Abdillah Singapore,Haikal (masa tu di Syiria) rasanya budak Maran,Linfara Mancester u.k,Manis budak Palong dan macam2 nama betoi dan nama samaran lagi.

2003 Aki tinggalkan dunia bayang2 ni,betapa di Bukit Segantang,makan padi uma,minum air meleleh. PC Aki tu kalau lah ia hidup bernyawa sebelum mati tentulah aroma nya bukan saja menyakitkan hidung bahkan mereputkan tulang Aki yang dah tua ni.

Tuk-tuk,2010 Aki kembali ke dunia bayang2 ni... lain lalu dah benda yang di kunyah,bukan macam dulu.Ada blog,ada pisbuk,pendeknya macam2ada.Jari Aki jadi kaku,mata dah kelabu,itu yang menjerit hu waa hu waa...... mintak bantu.

Begitu jugalah kalau kita tidak istiqamah dalam berbuat amal soleh..... semuanya jadi kekok,lupa,puntang panting dan lintang pukang.Kena menelo'oh semula,belajo lagi,baiki yang kurang dan lain2. Lebih2 lagi kalau kita [ganti nama untuk memberi faham] jahil, daun nipah dikatakan daun labu.

Begini cerita nya (dongeng): Seorang (mamat) nak mengilir sungai Pahang dari Temerloh hingga ke Pekan kerana dicabo oleh tok siak. Diapun berlayorlah..... sampai di Pesagi,dia tengok air sungai berputar2,nun jauh arah kona semacam sungai masuk ke dalam bukit.Hati nya jadi takut.Naik ke darat balik kulu (Temerloh)



Bagi membuktikan dia sampai ke Pekan,Tok Siak bertanya; "Macamana rupa daun nipah" [pokok nipah biasanya tumbuh di muara] Dia menjawab; "Macam daun labu" dengan yakinnya.Itulah orang jahil belagak tahu,oleh orang yang tahu,memang tahu yang dia tu tak tahu.- sekian.

*Bagi sahabat lama dunia bayang2 2001 boleh lah ctc Aki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون