Ahad, Januari 24, 2010

CURI GETAH BUKU & CURI INJIN JET


Pagi tadi ke Taman Kerayong Makmur ambik baju sekolah anak (upah jahit ). Balik singgah di gerai nasi lemak dekat kedai Nyonya Tukang Jahit (tepi jalan ke Masjid Kampung Kerayong) Nasi lemak dah abih, "Pukul 5 dah bejual, cina noreh pagi lagi pulak sekarang ni getah buku banyak kena curi" Kata Akok jual nasi lemak.

Bab curi ni bukan getah buku aje,dari sekecik2 benda seperti sekeru yang dicuri dari kedai Panjang (cina moto kerayong) sampai kepada injin Jet (tipu atau curi -tak pasti).Zaman Aki menoreh dulu, alhmdulillah tak pernah kena curi (1980an) Bukan dekat kebun dengan rumah.Menyemberang sungai Pahang, kayuh basikal tua ke Paya Rumput,singgah minum teh di kedai Azis Padang Kerebau baru masuk kebun.Barang kali harga getah murah,tak macam le ni.

Apa2 pon kala kita belek kitab ada di senun apa yang disebut 'Maqasid as Sari'yyah' [ Tujuan atu objektif syarak] Dengan kata lain sebab utama al Quran di turunkan terbahagi kepada lima keutamaan (dhoruriyyat) yang dengan elemen tersebut makhluk akan selamat/sejahtera.Membelakangkannya bererti malapetka.
1- Menjaga Agama.
2- Menjaga Nyawa.
3- Menjaga Akal.
4- Menjaga Keturunan.
5- Menjaga Harta.

Ambik no 5, Menjaga harta.Kalau tanya tuanpunya getah buku apa dia nak buat kepada si pencuri,di kata:"kala koi dapat,pecah kepalanya" Ini menunjukkan emosinya mengatasi akal.Kena balik kepada Si Pencipta akal yaitu Allah s.w.t. [Tulisan ini tidak membincangkan aspek hukum,ia berkisar tentang ilmu]

Jadi bila kita ada ilmu dan maklumat tentang objektif hukum,pasti kita menerima dengan rasa redho hukum Allah. Potong tangan ke atau rotan ke dan lain2.Bahawa hukum emosi dan nafsu ciptaan manusia yang tak adil.

Maka kita tak akan jadi pembangkang selama2nya [hukum Allah pun bangkang] dan tak akan jadi penyokong selama2nya [yang Tuhan murka pun sokong] Angguk dan geleng biar kena pada tempatnya- sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون