Rabu, Mac 17, 2010

WAN 'GADIS MELAYU' KEMBALI KE RAHMATULLAH


Sreet.... cermin kereta besar berplet xxx 7777 turun dengan slow lalu suara tuan kereta menyapa "Aki Net! apakabo" Jawab Aki"Baikkkk" Sudah 20 tahun suara itu Aki tak dengar kerana lama tak berjumpa. Itulah suara Othman [orang Guai panggil Yahya] anak MakNgah Timah yang baru meninggal, Suara Pak saudara kepada Khairul Noormaidah Zali (Aida) pemenang tempat pertama rancangan realiti TV 9 'GADIS MELAYU' satu masa dulu.

Bejalan kaki 2 km dari tebing Bilal Bakar hingga ke belakang Sekolah Keb. Guai suatu yang biasa dulu [1970an] tetapi tidak sekarang. Termengah2 Aki mengikut langkah PakNgah Tor dan Monel menuju ke rumah wan [panggilan untuk nenek bagi orang Guai] 'Gadis Melayu' Tv 9 ter.... Sekitar jam 11.30 jenazah disembahyangkan berimamkan anak almarhumah [kala kita dapat anak soleh yang boleh mendoakan kita, alhamdulillah] ' Mat Polis' abang kepada Othman tadi. Sementara ayah 'Gadis Melayu' ter... digelor Mat Soleh oleh orang Guai adik kepada Mat Polis. Kala tanya di K.L nama tu... pakai ker tak jumpalah.

Mengiringi jenazah untuk ke kubur, Aki meninjau2 kala2 ada lagi batang peradong [batang besar dan tinggi,rasa buah masam/manis]di tepi padang sekolah,tak nampak... barangkali dah jadi aruah juga. Waktu rehat berebut buah peradong dengan Adi [sekarang Ustaz Hadi H.M] diselang seli kan dengan kueh lepat dan pisang embun yang dibawak dari rumah. Sapa sekolah Keb. Guai tahun 70an mesti ingat batang peradong ter....

Menyemberang sungai untuk balik [dengan bot] ditengah panas terik, Aki terasa aus [dahaga] tapi tak berani nak menegok 'air pahang' tidak macam zaman sekolah dulu. Kata orang sungai dah tercemar [sapa duduk belah ilir bandar Temerloh akan minum air sungai pahang yang tercemar dengan asid kilang kertas] Cerita itu tidak dapat disahkan, hanya cakap2 sahaja.

Imbauan Aki kepada guru2 Sek. Guai macam air sungai pahang, sekejap jernih,sekejap keroh,sekejap pasang, sekejap surut. Antara cikgu yang Aki ingat ialah C . Mahyuddin Kuala Lanar, C. Alias Durian Tawar, C. Fadlillah Lebak, C. Fauziah, C. Jesmon Johor, C. Zawawi Kelantan dan lain2.

Terima kasih semua cikgu S.K. Guai di atas jasa kalian- sekian.

G.1 - Keluarga Khairul Noormaidah Zali (Aida) G.2- Sek. Guai di lihat dari tempat Aki menyemberang [klik utk besar] G.3- Jeti Bilal Bakar 2km dari Sek. Guai.

2 ulasan:

  1. Innalillah...

    Elok jugek aki cerite kisoh dulu2 te muge bole jd iktibor buat kome nih

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون