Rabu, Mac 03, 2010

'IMAM BERDANDUT MAKMUM HAVY METAL'


Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Lok Yim Pheng berkata: Guru kurang latihan formal dari segi kerumitan dan sensitiviti subjek 'pendidikan seks' Guru2 takut mereka mungkin disaman oleh ibu bapa jika melakukan kesilapan dalam menyampaikan pengetahuan seks kepada murid2.
Malaysia adalah sebuah negara dengan pelebagai bangsa,agama dan budaya,dengan setiap etnik mempunyai tanggapan masing2 mengenai subjek itu menjadikan pengajarannya lebih mencabar -kosmo, 3 mac 2010.

Menurut Kosmo, Su NUTP itu bersetuju dengan subjek 'pendidikan seks' diajar di sekolah tetapi bimbang akan pekara yang beliau sebutkan di atas. Itu pandangan orang kesatuan yang nak jaga anak buah, takut kena saman, menepati kedudukan beliau sebagai su NUTP. Mafhum muqobilnya; Jika selamat guru2 dari disaman dan mendapat latihan yang cukup, carry on lah.

Soalnya bagaimana implikasi2 lain yang timbul hasil dari 'pendidikan seks'itu. Objektifnya pun masih kabur. Apakah matlamatnya untuk murid2 tahu dan faham cara2 'melakukan seks' dengan selamat? Kalau itu lah... sama macam iklan 'JANGAN MEMANDU KETIKA MABUK' matlamatnya ialah untuk menghindarkan kemalangan jalanraya, mengabaikan kemalangan akal dan jiwa. Melakukan seks [bertentangan dengan norma dan hukum agama] tak apa, asalkan selamat dari penyakit dan tidak melahirkan anak. Oooo No,no,no....... [matlamat yang silap]

Jika matlamatnya untuk kemurnian dan menyuburkan budaya sihat, pada Aki tak perlulah menambah beban kerja guru2, biarlah 'pendidikan seks' itu berkembang menurut norma agama dan fitrah kejadian manusia. Kambing tak pernah masuk 'sekolah seks' tetapi waktu 'mengawan' ia boleh membezakan antara kambing betina yang bunting dengan yang tak bunting lalu ia tidak mengawan yang bunting kerana itu undang2 nenek moyang si kambing itu.

Cuma pengawasan dan tunjuk ajar ibu bapa dan masyarakat amat perlu bahkan undang2 pihak berkuasa wajib dalam memastikan fitrah kemanusiaan itu tidak tersasar kepada perangai yang lebih buruk dari binatang, bukan dalam masalah 'pendidikan seks' sahaja tetapi kepada seluruh aspek kehidupan. Kata motivator " Perasaan kasih kepada anak dara orang itu sesuatu yang biasa, Peluk anak dara orang itu yang luar biasa" Diajar salah, tak diajar salah. Silap2 ajar 'guru kencing berdiri murid kencing berlari' atau ' Imam berdandut makmum havy metal' - Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون