Isnin, Mac 08, 2010

BERUBAH?


Ini bukan iklan kereta atau iklan papan tanda. ini iklan yang berbunyi 'CINTAILAH SUNGAI KITA' Satu seruan yang sangat baik,satu seruan menyedarkan kita betapa alam kurniaan Allah mesti dipelihara dan dipulihara. Sayang papan iklan ini sendiri tidak dipulihara.

Ia ibarat guru yang menyuruh muridnya berakhlak baik sedangkan dirinya comot dengan perangai buruk. Kalaulah papan iklan itu boleh bersuara tentu ia akan menjerit "Bukan salah akuuuu......" Tentulah papan iklan itu menyalahkan pihak yang bertanggungjawab.

Kalau guru atau imam atau bapa yang menyuruh anak buahnya berakhlak baik sedangkan perangainya buruk, dia nak menjerit tutur bagaimana, nak menyalahkan siapa? Salahkan mentornya, kiyainya atau moyangnya. Kalau dia pemerintah menyuruh jelatanya berbuat baik sedangkan dia jahat, siapa yang patut menjerit? Siapa yang patut disalahkan? Orang dulu2 [cap kapai layar] atau [cap bulan bintang] atau salah sendiri.....Kenapa tidak mahu berubah?

Wahai manusia... zahirkanlah kebaikan di dalam diri mu itu, berbuat baik dan berlaku adillah terhadap diri sendiri dan orang lain. Jika si jahat mahu anaknya jadi baik, itu bermakna ia ada potensi untuk berubah. Inikan pula tuan2 yang memang baik, lakukan kebaikan yang lebih lagi semuga dunia akan bertambah baik.

Perhatikan roda kereta dalam gambar di atas, nampak satu sahaja, tapi tuan2 percaya bahawa ia mempunyai 4 roda sempurna, tentu ada dalil yang menyokong kepercayaan tuan2. Begitu juga untuk menilai manusia mana yang mahukan kebaikan, sebenarnya anda ada dalilnya dan boleh berubah dan mengubah - sekian.

2 ulasan:

  1. cher aok intai pulok tempat lain kut ada lagi hok semok naik ulan...

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون