Selasa, Mac 30, 2010

Al Kisahnya.......& Potong Q


i

Semasa menziarahi Allahyarhamah Ngah Jeriah di Bukit Che Lani ter... Aki bertemu dengan sesaorang yang memperkenalkan dirinya sebagai Pak Cu Ali. Beliau tanyaAki: "Oak sapa nama,orang panggillah......!!!" "Akinet" Jawab Aki ringkas. "Oooo orang Mentekap [Mentakab]lah, Sungai Buluh/GajahMati" Sambung beliau. "Ho'oh" Aki mengesahkan.

Dari cakapnya itu,seolah-olah dia kenal nama Aki dan dia kenal keluarga Aki. Mak Aki memang orang Sungai Buluh/Gajah Mati Mentakab. Malu Aki kerana tak berapa kenal kepada beliau yang lebih tua (lebih kurang 60 th) dari Aki. Beliaupun berpantun [merujuk kepada Mentakab]

Mentekap jambatan besi
Rumah Pasong di atas bukit
Bercakap di dalam hati
kalau tak langsung* jadi penyakit
*kalau tak langsung = kalau tidak dinyatakan

Jambatan besi merentangi sungai semantan [kalautak salah Aki] telah di tukar kepada jambatan konkrit batu sementara Rumah Pasong [Balai Polis] masih berdiri di tapak lama di atas bukit bersebelahan Masjid Besar Bandar Mentakab.

Pantun di atas banyak takwilannya. Jadi untuk n3 ini Aki tujukan khusus kepada Al Mankaraqi. Tentu rodong2 Blogger setuju dengan Aki. Jawab jangan tak jawab [sudah jawab bolehlah hantar pantun ini kepada Blogger Seri Bahasa.

G1- Bandar Mentakab zaman dulu, dilihat dari atas bukit Masjid Mentakab-tripod.com



ii

Hujan lebat sari dua hari yang menimpa Bera ini merupakan rahmat setelah dilanda panas beberapa minggu. Namun dalam rahmat ada bala. Beberapa buah rumah kekawan kita ditimpa musibah dengan ribut yang melanda [Harap mereka sabar dengan ujian itu] Malam selasa lalu Aki berserta berdozen2 pemandu lain terperangkap dengan pokok tumbang [besar pemeluk]di Kg Telok. Taklah lama... dari jam 10.39 pm hingga 11.09. Terima kasih banyak2 kepada mereka yang membrsihkan jalan [tak berapa jelas siapa dia mungkin road care] dan mengawal trafik [beberapa orang pemuda cina]

Namun dalam berbaris panjang itu ada juga yang potong Q, kalau nak cepat,orang lain pun nak cepat. Kalau tunggu lama, orang lain lagi lama. Itulah sikap manusia, mementingkan diri sendiri. Atas jalan sahaja atau potong Q ni berlaku dimana2 sahaja...Entahkah, Aki menengung sahaja. -Srkian.
G1 - Kenderaan berbaris panjang
G2-Aki sempat rakam gambar kereta yang potong Q ter.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون