Selasa, November 20, 2012

MENANG ATAU KO

Salam,

Lama Aki cuti menulis. Petang ni gatai pulak nak mencoret beberapa perkataan mengenai isu yang dah tumpat telinga tuan2 semua mendengarnya.Ramai rakan FB yang tanya pendapat Aki. Isu Ustaz Nik Razi berdoa supaya Umno/BN KO.

Bunyinya: YA ALLAH HUKUMLAH UMNO DAN BN
                   KO BN KO BN KO BN KO BN KO BN KO
                   BN DALAM PILIHANRAYA KE 13 INI.

Jika Aki guna lafaz doa ini untuk minta kepada Allah supaya Bangladesh kalah dalam perlawanan bolasepak menentang Malaysia malam ini iaitu:" Ya Allah KO kan lah Bangladesh malam ini" ada siapa peduli?

Perkataan KO dan PRU 13 sudah mengambarkan maksud Nik Razi bahawa beliau meminta kepada Allah supaya dalam pertandingan demokrasi yang menjelang tiba agar Allah menangkan Pakatan Rakyat serta KO kan Umno/BN yang pada hemat Aki bukan satu perbuatan melampau.

Melainkan disensasikan oleh akbar serta ditokok tambah mana yang tak ada serta diulas oleh mereka yang gusar serta takut BN tumbang lalu ianya menjadi modal untuk memburuk-burukkan Pas. Segera tanpa berlengah mufti pun mengeluarkan fatwa:" Doa bertujuan menghancurkan sesama Islam adalah perbuatan bid'ah dan haram."

Fatwa tu betul dari segi ayat tetapi tak kena dari segi perlawanan demokrasi kerana bila Umno menang bermakna Pas KO dan bila Pas menang Umno pulalah yang KO.

Walau bagaimana pun ada dua perkara yang digerunkan pada doa itu:

1- Doa bukan berkaitan dengan perlawanan bola tetapi perlawanan politik yang mengakibatkan hilang kuasa termasuk jawatan mufti (sebagai contoh)

2- Doa di'amin'kan oleh lebih 40 ribu orang yang mudah mustajab.

Khulasahnya, doa diucapkan dengan berbagai cara. Ada minta beriman,ada minta jadi baik dan ada minta hukuman setimpal berdasarkan asbab masing2 -Sekian.

2 ulasan:

  1. Balasan
    1. Pie...lama x dengar berita...harap anda sekeluarga sihat wal afiat...

      Padam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون