Khamis, Ogos 19, 2010

SENDIRI MAU INGAT



Menaiki kenderaan secara "berdua-duaan" di antara pelatih yang berlainan jantina adalah satu kesalahan jika dilakukan di Institut Pendidikan Guru (IPG) Tengku Ampuan Afzan di Kuala Lipis, Pahang.Menurut memo yang diedarkan oleh institut perguruan itu, larangan berkenaan dikuatkuasa sejak 10 Ogos lalu dengan tujuan bagi mengekang kegiatan maksiat.Pengarahnya, Datuk Mazlan Mohamad ketika dihubungi mengesahkan bahawa larangan itu dikeluarkannya mengikut bahagian II dalam Tatatertib Am, Akta Institusi-Institusi Pelajaran (Tatatertib) 1976 (Akta 174).-MalaysiaKini.

Aki setuju benar dengan larangan tersebut. Mencegah lebih baik dari mengubati. Lebih2 lagi pelatih di IPG adalah bakal guru. Meng'akhlak'kan mereka dengan pendekatan 'menutup punca' maksiat memang anjuran Islam disamping didikan melalui kuliah,ceramah dan penerangan tentang tanggungjawab melakukan makruf dan menghindarkan kemungkaran.

Mungkin ada yang berpendapat bahawa jika hendak melakukan maksiat disekat macammana pun dan dalam 'jubah serban'pun boleh berlaku.Itu tidak dinafikan. Sebab itu dalam kerangka Islam yang besar itu,pendekatan kepada menangani masalah sosial berbagai dan perlu di lakukan dari setiap sudut.

Ibarat pelayaran sebuah kapal.Semua penghuni sama penting.Nakhoda mesti memastikan kapal mengikut laluan betul[supaya tidak terlanggar batu karang], Kelasi memastikan muatan tidak berlebihan dan tidak memuat barang yang merbahaya, tukang masak menjaga dapurnya, jurutera/maknik menjaga injin dan penumpang bahagian bawah kapal jangan mengambil jalan mudah dengan menebuk kapal untuk mendapat air.

Membiarkan pelatih berdua-duaan [bukan suami isteri atau mahram] ibarat membiarkan penghuni kapal membawa tukul dan pahat untuk menebuk kapal. Sudut2 yang lain juga perlu dijaga mengikut amanah dan tanggung jawab masing2.

Jika nakhoda tidak menghalang perbuatan 'memusnah'kan kapal adakah wajar kita menukar nakhoda atau berhijrah ke kapal lain, sendiri mau ingat.- Sekian.

Gambar hiasan dari santai-blog.blogspot.com


2 ulasan:

  1. salam aki..

    muge ceria dan sehat sokmo

    BalasPadam
  2. Terima kasih Maz....

    Reaksi isu diatas.....


    Apabila ditanya berhubung kenyataan pengarah institut itu Mazlan Mohamad yang mahu "mencegah masalah sosial seperti perbuatan buang bayi", Wee berkata mengedarkan memorarandum itu bukanlah caranya.

    "Maksiat boleh dihindarkan dengan cara lain. Jika dua orang bersama dalam kereka, kamu tak boleh serta-merta syak mereka buat perkara sebegitu. Kamu tidak boleh buat kesimpulan awal.

    "Bayangkan, kalau seorang anak gadis makan tengah hari dengan seorang budak lelaki, adakah mereka buat maksiat?

    "Jika kamu betul-betul sasarkan pada pelaku maksiat, mesti beri amaran keras pada mereka yang rosakkan imej sebuah institusi," katanya.
    [Kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran Wee Ka Siong]

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون