Selasa, Mei 25, 2010

MENCABUT 'PAKU' DI TIANG SERI

SINGAPURA - Malaysia bersetuju memindahkan stesen Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Tanjong Pagar di sini ke Pusat Pemeriksaan Kereta Api Woodlands (WTCP) menjelang 1 Julai 2011.

Malaysia akan juga menempatkan kemudahan kastam, imigresen dan kuarantin (CIQ) kereta apinya di WTCP.

Keputusan itu dicapai pada pertemuan antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee Hsien Loong di Hotel Shangri-La di sini semalam -Kosmo Online.

ISU TANAH REZAB KTM DI SINGAPURA*
1. Point of Agreement 1990 menetapkan bahawa pihak KTM terpaksa mengosongkan Stesen Keretapi Tanjung Pagar dan berpindah ke Bukit Timah. 2. Tanah rezab landasan KTM sepanjang laluan dari Bukit Timah ke Tanjung Pagar perlu diserahkan kepada pihak Singapura. 3. Tanah KTM di Tanjung Pagar seluas 12 hektar (29.65 ekar) akan diserahan kepada sebuah syarikat usahasama yang ekuitinya 60% Malaysia dan 40% Singapura 4. Luas asal tanah rezab KTM termasuk laluan keretapi dan stesen di Tanjung Pagar adalah 200 hektar 494 ekar (mengikut Singapore Railway Transfer Ordinance 1918) dengan tempoh pajakan selama 999 tahun

Ulasan:

Tanjong Pagar yang terletak di selatan pulau Singapura dimana terletaknya stesen keretapi milik KTM membuatkan pulau Singapura dari segi geografinya seperti bola ragbi dibelah dua direntasi oleh rel keretapi Malaysia. Aki pikir ini soal maruah disamping isu keselamatan dan sosio ekonomi. [Maruah Melayu yang menggadaikan Singapura bukan isunya disini,Singapura sudah jadi hak orang Singapura]

Ia menjadi duri dalam daging bagi singapura seperti mitos Abu Nawas yang menjual 'Rumah Besar' tetapi tidak menjual sebatang 'paku' di tiang seri rumah tersebut. Sentiasalah Abu Nawas menggangu saudagar [yang membeli rumah] tersebut dengan menyangkutkan baju dan celananya pada bila2 masa yang dikehendakinya pada paku tersebut.

Ulasan 2:

Perhatikan pula perjanjian air Malaysia- singapura di bawah ini. Adakah ia melibatkan soal maruah serta duri dalam daging?

PERJANJIAN AIR 1961 DAN 1962**
1. Mengikut perjanjian ini, Malaysia perlu membekalkan air mentah kepada Singapura secara berterusan sebanyak 250 juta gelen (250,000,000) sehari pada harga jualan 3sen (RM0.03) bagi setiap 1,000 gelen. 2. Malaysia pula perlu membeli air yang telah diproses oleh Singapura dengan kadar 50sen (RM0.50) bagi setiap 1,000 gelen 3. Loji pemprosesan air ini terletak di Gunung Pulai, Skudai, Tebrau dan Kota Tinggi dalam Negeri Johor tetapi diuruskan oleh Public Utilities Board (PUB) milik Singapura Perjanjian Air 1961 akan tamat hanya pada tahun 2011 dan Perjanjian Air 1962 pada tahun 2061 4. Singapura membuat untung besar dengan penjualan air Malaysia kepada kapal – kapal yang berlabuh di perlabuhan Singapura.
PERJANJIAN AIR 1990***
1. Perjanjian ini menyebabkan Malaysia perlu mengorbankan hutan simpan seluas 21,600 hektar (53,374 ekar) di daerah Kluang, Kota Tinggi dan Mersing untuk dijadikan kawasan tadahan air dan empangan yang dikenali sebagai EMPANGAN LINGGIU. 2. Lokasi strategik pertahanan kerana koordinat sifar berada di lokasi tersebut Perjanjian ini hanya akan tamat pada tahun 2061
Rujuk di sini

Ulasan:

Pada tahun yang sama (1990) secara halusnya Singapura mencabut 'paku Abu Nawas' dari tiang serinya [KTM keluar dari Tanjong Pagar] sedangkan paku tersebut dipacakkan pula ke tiang seri Malaysia [Kawasan tadahan air diserah kepada Singapura].

Jangan marah2... siapa yang cerdik? - Sekian.
G1- Setesen KTM Tanjong Pagar- Google.
*
**
***http://rainman2.blogspot.com/2008/02/pengorbanan-besar-malaysia-kepada.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون