Sabtu, Julai 21, 2012

'TIADA YANG PERCUMA'

Salam ramadhan,

Sudah 55 tahun merdeka,maka pada tahun ini para imam akan menyambut hariraya dan merdeka dengan jubah baru yang 'baik dan berkualiti'. Tak salah memberi dan menerima lebih-lebih lagi menjelang ramadhan atau dalam bulan ramadhan yang berkat ini. Bukan itu sahaja, tiap masjid dan surau akan dapat 2 tong air zam zam dan kurma. 130,000 ajk masjid seluruh negara akan menikmati faedah yang sama.

Tapi takkanlah dengan hadiah tersebut kita boleh menggelarkan diri kita sebagai 'muslihun (orang baik) dan menemplak orang lain sebagai 'mufsidun' (perosak) semata-mata mereka berdemonterasi menuntut pilihanraya bersih. Lapan perkara yang dituntut oleh BERSIH 3.0 adalah perkara 'muslih' (kebaikan/penambahbaikan) kepada demokrasi dan sistem pilihanraya.

Menyentuh pemberian kurma dan air zam zam juga bergantung kepada niat yang betul kerana Abu Jahal dan pemuka Mekah dahulu pun menyediakan perkara tersebut kepada jamaah haji saban tahun padahal tak ada pilihanraya pun pada masa itu. Maka apabila perkara yang sama berlaku sekarang (setelah 55 tahun dan hampir pilihanraya) sudah tentu kita tidak boleh menafikan bahawa ianya membawa 'niat' yang tertentu.

Para imam yang dijanjikan jubah baru itu ada yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dengan BERSIH,ramai di antara mereka yang jenuh makan kurma dan menghirup air zam zam malah berdozen jubah yang mereka ada, melainkan (pandangan sesetengah pihak) pengumuman PM itu sebagai 'honorarium' untuk melupakan sementara kebejatan kerajaan juga sebagai 'buah kenangan' dalam bilik mengundi.

Ungkapan 'tiada yang percuma sekarang ini' mungkin sesuai untuk dibuat lapik ketika menerima 'sesuatu' dari orang politik. WaLLahu A'lam. Selamat mengimarahkan ramadhan al mubarak - Sekian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون