Ahad, Julai 29, 2012

'JANJI DITEPATI?'

Salam,

Heboh tentang tema Hari Kebangsaan dan lirik lagunya'Janji ditepati' yang dicedok dari tema kempen Umno/BN dalam menghadapi PRU 13. Bagi PR ianya memang tidak relevan bahkan meloyakan tapi bagi Umno/BN ianya satu dendangan puji puja yang mesti dihayati oleh setiap rakyat kerana kejayaan umno/BN mengotakan janji.

Penulis liriknya cuba mengenengahkan projek ad hoc seperti ,Terima (tayar),klinik dan kedai 1 Malaysia sebagai janji yang sudah ditepati walhal itu bukan janji (menifesto), itu gula2 penglipur gundah gulana rakyat. BRIM memang dalam bajet tetapi ia berbentuk one off yang jika ia diibaratkan ice cube,usahkan batunya bahkan plastiknya pun telah hancur..Bunyi2 nak beri ' pulak.....

Melihat kepada Sabah dan Sarawak,maka lirik tersebut umpama hampas kelapa yang telah diambil santannya kemudian ditabur kepada ayam. Maaf,bukan tiada pembangunan baik di semenanjung mahupun Sabah (negeri paling miskin di Malaysia) dan Sarawak tetapi ianya berbentuk laba kepada diri dan kroni.Memang janji ditepati jika berjanji satu (1) dan ditunaikan satu(1) tetapi jika sepatutnya 10, mana yang 9 lagi. Janji sangat berkait rapat dengan amanah dan telus. Maka ini gagal di alam realiti dan tidak terserlah pada lirik ciptan Dr Rais itu.

'Janji sudah ditepati,kini masa balas budi' La... apa ni, suruh pangkah BN lah tuu..., Lirik ini menunjukkan pandainya anak Yatim menyelitkan unsur kempen,lantak engkau lah jika ini tema lagu pilihanraya Umno.. tapi ini lagu 55th National Day Theme.Ia kepunyaan seluruh warganegara. Maka bertambah bencilah rakyat kepada BN- Sekian.

-Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون