Jumaat, Oktober 21, 2011

KEMATIAN GADDAFI: UNTUNG BATU?


Salam,

Dunia mencipta satu lagi sejarah yang telah ditakdirkan oleh Allah Yang Maha Kuasa apabila bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dibunuh oleh tentera penyokong NTC. Sedikit berbeza dengan kematian Saddam di tali gantung,kematian Gaddafi lebih tragis dimana dia diseret dan dipukul sebelum ditembak di kepala.

Jika dia diktator dan zalim,dia telah menerima hukuman dunia sebelum akhirat. Majlis Peralihan Kebangsaan Libya (NTC) menjadi simbol penyelamat Libya. Tapi masih terlalu awal untuk melihat kesuburan demokrasi Libya apatah lagi berdaulatnya Islam di sana.

Hampir 5 tahun (2006) sudah Saddam digantung, bagaimana demokrasi di Iraq, bagaimana umat Islam di sana? Berjayakah Iraq membebaskan diri dari mustakbirin Amerika?

Apakah nasib Libya akan sama dengan Iraq? Atas nama demokrasi dan menentang autokrasi Gaddafi dibunuh. Manpukah NTC dan rakyat Libya mengurus masa depan mereka? Atau mereka terjebak dalam permainan kotor Amerika,NATO dan sekutu mereka. Apa yang Libya akan dapat ialah untung batu.

Aki tak manpu untuk meramal..... -Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون