Rabu, Oktober 12, 2011

BAIK DILIHAT BURUK

Bob Lokman - http://www.ohbulan.com

Harakahdaily-11 Oktober.

Malam tadi, Bob Lokman ditahan oleh Jais kerana dipercayai atas alasan menyampaikan ceramah agama tanpa tauliah, setelah beliau selesai menyampaikan ceramah selepas solat Maghrib di hadapan kira-kira 70 jemaah di Masjid Kampung Sungai Lui, Hulu Langat, Selangor.

Isu tauliah ini dah jadi macam isu permit ceramah politik.Penguatkuasaannya dilihat sebagai pilih bulu.Jika dalam soal ceramah polis bertindak tidak adil dengan membiarkan ceramah tanpa halangan sekiranya dilakukan oleh Umno/BN atau kuncu2 mereka seperti Perkasa, bahkan budak2 tak cukup syarat menunggang motosikal menggangu ceramah PR dibiarkan sahaja oleh polis sementara ceramah PR dihalang dengan berbagai alasan.

Begitu juga soal tauliah ini,ianya menjadi senjata pihak tertentu untuk menghalang dakwah dan ceramah jika penyampai tersebut tidak sebulu dengan pemerintah. Dengan kata lain jika ceramah agama itu menguntungkan Umno teruskanlah walaupun tanpa permit,tetapi jika ceramah tersebut menyedarkan masyarakat tentang Islam lalu menyokong PAS maka isu tauliah digunakan untuk menyekatnya.

Ada orang kata PAS gunakan agama untuk kepentingan politik,yang sebenarnya ialah politik PAS itu memang selari dengan kehendak agama. Sepatutnya pihak berkuasa agama memandang sirius kenyataan yang bersifat menghina agama Islam dari golongan artis atau pemimpin bukan menghalang artis [yang sudah insaf] dari berdakwh.

Al hasilnya kuasalah menentukan sesuatu itu benar atau salah bukannya al haq (diri kebenaran) itu sendiri. Jika kuasa ditangan orang yang baik maka kebaikanlah hasilnya dan jika kuasa ditangan orang yang jahat maka kemusnahanlah akibatnya-Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون