Rabu, September 21, 2011

SESEKALI MERENUNG DIRI

Salam

Pada hariraya pertama dahulu Aki dikejutkan dengan sms berbunyi ' Ayoh Shin meninggal baru sak ni (1.10p)'

Ayoh Shin ialah Tuan Guru Hj Hashim bin Abu Bakar,mudir pondok Pasir Tumbuh. Sempat Aki menadah kitab (tafsir jalalin) dengan beliau 20 tahun yang lalu yang pada satu maghrib membincangkan tentang 'karamah' (kemuliaan) yang pada orang melayu mengistilahkan sebagai keramat,mereka suka jika mendapat kelebihan seperti terbang atau berjalan atas air. Komen Ayah Shin " Tak payah dituntut (dicari) kelebihan berjalan di atas air, Pak Kassim (kutu air) pun boleh berjalan di atas air" Dalam loghat kedah.

Kini beliau telah pergi meninggalkan warisan ilmu kepada ribuan pelajarnya. Beramal atau tidak terpulanglah kepada masing2.

Pagi semalam Aki dikejutkan pula dengan sms yang tertulis ' Ustaz Mat Seberang Guai meninggal'.

"Inna lillah wa inna ilaihi roojiuun"

January 1969 pertama kali Aki menaiki bot kayu berenjin 2 k pergi ke sekolah Guai (seberang sungai) yang dipandu oleh Ustaz Ahmad bin Ismail. Beliau adalah guru Aki yang pertama selain ayah dan ibu tercinta.Beliau menemui Ilahi dalam usia 85 tahun.

Aki merenung jauh mencari sesuatu, Ia... ini bermakna 'aku' sudah tua, guru2 Aki satu demi satu telah pergi. Dunia ini memang sementara. Semuga Allah merahmati dua ibubapa dan guru2ku-Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون