Selasa, Ogos 31, 2010

TEMPAYAN DAN GAYUNG


Lanjutan Isu

"Kini, apabila Nie Ching dalam keadaan
berhadas besar masuk ke ruang solat di Surau Al-Huda, Nik Abdul Aziz berkata "kita sekarang berada di zaman moden, jangan jadi jahil", lepas ini apa lagi "bala" nak datang?-Kata Datuk Seri Hishamuddin Hussein- Malaysia Kini memetik berita Bernama.

Ada berbagai pendapat tentang orang kafir (berhadas besar) masuk masjid ni.Pendapat Syafi'ieyyah mengharuskannya.Non Muslim (selain kanak2) adalah berhadas besar samada yang masuk ke dalam masjid menemui Nabi SAW atau yang diikat oleh Nabi pada tiang masjid sebagai tawanan perang.

Majlis Fatwa Kebangsaan yang mengharuskan pelancong memasuki masjid terlupa kah untuk membincangkan isu hadas besar ini.Sejak terbinanya Masjid Negara dan kini Masjid Puterajaya pula jadi tumpuan pelancong (non muslim),sudah berapa 'kolah' hadas besar yang dibawa oleh mereka jika hadas itu boleh disukat dengan 'gayung'. Ustaz Hishamuddin disarankan meminta Majlis Fatwa 'memfatwakan' agar pengurusan masjid menyediakan bertempayan2 air untuk keperluan 'mandi hadas'pelancong tersebut.

Memang ada pendapat yang melarang non Muslim memasuki masjid atas alasan2 mereka tetapi tidak dalam konteks mazhab Syafi'ie dan bukan wakie' Malaysia.Jika kita mengambil pendapat ini maka ianya hendaklah diselaraskan dengan fatwa tidak membenarkan non Muslim memasuki masjid.

Oleh kerana 'fatwa' (persendirian) mengatasi fatwa resmi maka orang bukan Islam jadi keliru. Mereka mula berkata: Islam Nik Aziz lebih mudah (difahami) dari Islam 1 Malaysia.

Ketika Malaysia menyambut kemerdekaan yang ke 53 seorang kawan bertanya Aki, " Dulu Assalamualaikum dan salam sejahtera, kini 'Salam 1Malaysia' berkumandang di corong radio dan TV. Mana satu yang betul ni? Aki tak sempat nak fikir, Merdeka!!! 3x *- Sekian.

*[Merdeka dari api neraka insyaAllah pd 10 akhir Ramadhan]

G1- Teo Nie Ching mengunjungi sebuah lagi surau


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون