Sabtu, Ogos 21, 2010

LAMPU NEON DAN SI MISKIN

PUTRAJAYA 20 Ogos - Kerajaan Pusat sedang mendapatkan pendirian bersama dengan semua kerajaan negeri termasuk di bawah pentadbiran pembangkang untuk menyeragamkan tarif air dan cukai tanah.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dalam erti kata lain jika ada cadangan hendak menaikkan tarif air dan cukai tanah, maka persetujuan perlu dicapai antara semua negeri.-Utusan Online.

Kali pertama PM secara berterus terang dipetik berkata hendak menaikkan tarif air dan cukai tanah.Jika semua negeri bersetuju [termasuk PR] maka tidak ada mainan politik, beliau dipetik.

Kelantan dengan hutang (kerjaanBN) sejak 20 tahun lalu bertatih memerintah negeri dan dengan pembangunan yang serdahana bukan sahaja berjaya bembayar hutang kerajaan pusat bahkan berjaya memimpin rakyat membangun rahani dan jasmani.Kerajaan Selangor (PR) sejak dari mula memberi 20 lp air percuma untuk meringankan beban rakyat.

Tidakah cara lain untuk memerintah melainkan menaikkan cas dan harga barang kepada pengguna (rakyat) wahai PM. Jika negeri2 boros di dalam pentadbirannya, tak bolehkah disuruh berjimat. Jika ada projek membazir hentikanlah. Jika gaji dan elaun menteri,exco dan pegawai GLC puluh ribu, potonglah sikit.

Jika ada negeri yang nak 'bangkrap' takanlah nak bebankan rakyat. Biar rakyat bankrap asalkan pemimpin terselamat dari bankrap.

Jikalau semua langkah penjimatan dan urustadbir berhemah sudah dilakukan lalu terpaksa juga naikan cas dan barangan, rasanya 1 Malaysia akan bekorban demi negara tercinta.

Dalam keadaan rakyat dipaksa membayar pelebagai cukal dan perkhidmatan dan barang naik yang tak pernah turun, tiba2 ada pengerusi GLC atau perbadanan dipertikaikan elaunnya kerana mencecah ratusan ribu/bulan atau berita dongeng orang2 besar memiliki simpanan ratusan juta, semuanya itu berita dukacita rakyat miskin/papa yang menghirup angin hampa dan memamah belulang derita.

Jika kita tidak dapat menjangkau peribadi Khalifah Umar yang memikul gandum dan berkepul2 asap dari celah jangutnya kerana memasak manisan tepung kepada rakyat miskin, sekurang2nya jadilah kita pemerintah yang ada niat hendak mendermakan [harga] sebiji lampu 'neon' yang menghiasi pagar kepada si miskin di Ulu Tembeling.*-Sekian.

*Maksudnya pemerintah mesti mempunyai cita2 untuk mensajahterakan rakyatnya bukan mengambil kesempatan menindas rakyatnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون