Ahad, Ogos 15, 2010

'SEKOLAH MENGANDUNG'


Ramadhan Al Mubarrak disambut dengan 'berita' cadangan 'Sekolah Mengandung' dan cadangan supaya pelaku kes buang bayi dihukum mati di bawah 302. Ada yang sokong 200%, ada yang tak sokong. PM kata bukan semua kes buang bayi di bawah 302.

Semua minda sekarang terfokas ke arah bagaimana nak menghukum pesalah. Maka dilihatlah hukum negara China, Greek Tua, Tamil Nadu dan berbagai2 lagi.

Lihatlah Islam, ia ada hukum qisos, segala jenis pembunuhan duduk di bawah hukum tersebut. Samada siapa yang dibunuh, siapa pembunuh, sebab apa membunuh dan dibunuh.

Perkara kedua yang patut dilihat ialah punca buang bayi. Sumber JPN menyebut A.T.S.T (anak tak sah taraf) lahir setiap15.5 minit. Mudah cakap,tak akan dibuang bayi tersebut jika status ibubapanya 'clear'.

Sekali lagi kita telah gagal memenuhi kehendak Allah Pencipta. Kerana takut sangat kepada hukum sebat syariah, nah sekaranglah padahnnya.

Perkara ke tiga ialah kejujuran (kerana taat akan Allah) didalam melaksanakan sesuatu hukuman. Dalam tahun 1930an Amerika Syarikat telah menjalankan hukuman mati bagi 'pemabuk arak'. Hukum tersebut telah dibatalkan kerana gagal membendung masalah sosial. [Malaysia pun ada 39B-gagal juga membendung salahguna dadah]

Masalahnya ialah usahkan kembali kepada hukum Islam,menyebutnyapun tidak. Ustaz Idris Ahmad sebut kepada Aki: Siapa agaknya Guru besar Sekolah Mengandung? Yang Mengandung juga agaknya.-Sekian.

Gi- Gambar hiasan dari Google.

3 ulasan:

  1. salam aki,
    smoga kita beroleh puasa yg diberkati, keampunan dan taqwa.

    mula2 pusat kutip bayi, pahter tempat pgumpulan org2 tua, pahter skoloh ngandung, pahni agoknyer pusat tumpangan pelacur, pahter... mcm2 lagilah yg xtergamok nak sebut dlm bulan puasa ni....

    gitulah bila guna akal, tak mboh ikut syarak

    BalasPadam
  2. Aki doakan Pie juga dpt Rahmat,Keampunan & Lepas dari azab neraka-Amin.

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون