Jumaat, Jun 25, 2010

AYAM SABUNG VS AYAM KATIK


Semasa Aki kecik2 dulu selalu diceritakan tentang Jepun yang bertubuh pendek dan mempunyai semangat berani [tak takut mati].Apabila Aki menonton filam Sarjan Hassan, ketua Jepun dan barua Jepun dalam filam tu pun 'katik' juga.

Sementara di tempat Aki tinggal dulu ada seorang yang dipanggil oleh budak2 'Dermak' [Denmark] kerana ia tinggi lampai dan berhidung mancung. Dimana mereka mengambil contoh Aki tidak tahu kerana negara Denmark tidak pernah menjajah tanah melayu sebagaimana Jepun. Denmark juga tidak termasuk di dalam negara 'berikat' melawan Jepun dalam perang dunia ke 2.

Padi tadi [2.30 wm] seluruh dunia menyaksikan 'peperangan' antara Denmark dan Jepun. Persaingan hidup mati [mereka sama2 mempunyai 3mata] antara 'ayam sabung' bertempur dengan 'ayam katik'. Di atas kertas tentulah ayam sabung akan membelasah ayam katik sampai 'terkincit'2.

Tekan kebanyakan orang meleset dan ramai yang kecewa [penyokong eropah] sebagaimana kecewanya kaki judi. Tentulah penyokong Asia pula bergembira dengan kemaran Jepun dan Korea Selatan ke Pusingan ke 2. Ternyata tektikal dan teknikal yang selama ini dikuasai oleh Eropah dan Amerika Selatan boleh disaingi oleh Asia dan Afrika [Gana layak ke pusingan ke 2]

2 tendangan percuma yang menghasilkan gol di separuh masa pertama oleh Keisuke Honda & Yasuhito Endo ditambah dengan gol ketiga Jepun oleh Shinji Okazaki menyerlahkan kemampuan Jepun [adakah Jepun manpu melepasi pusingan ke 2 sama2lah kita tunggu]

Banyak lagi kejutan akan berlaku selain dari tersingkirnya juara bertahan Itali & bekas juara Prancis. Bagaimana nasib Gana dan Slovakia?

Aki nak sangat tengok Brazil bertemu Belanda. Kawan Aki kata Argentina akan bertemu Potugal di perlawanan akhir. Jika England juara pada edisi ini..... mamposlah [teruk] Aki digelakkan oleh rodong2-Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون