Sabtu, September 08, 2012

PADAHAL DIALAH YANG PALING MUGHALLAZAH

Salam,

Riuh rendah alam semesta dan alam maya bersabit dengan upacara melondeh seluar,tongeng bontot dan memijak gambar PM. Perlakuan dan akhlak yang buruk itu tidak boleh disokong. Kita semua perlu mendidik jenerasi muda dengan teladan yang baik.

Cuba kita mencarut di hadapan anak kecil nescaya perkataan tersebut lambat laun akan kembali kepada kita. Jika kita mempamirkan akhlak yang baik dan sopan santun kepada pemimpin,guru atau orang yang lebih tua dari kita nescaya kita akan dapat balasan yang sama satu masa kelak.

Jadi semuanya bermula dari kita,dari sekeliling kita dan dari masyarakat kita. Jika guru berjalan tunduk nescaya murid lebih tawadhuk. Jika guru kencing berdiri tentu murid kencing berlari. Semasa kita menari tunjuk punggung, bersorak sorai penyokong kita terlolong-lolong. Semasa pemuda kita pancut kencing kepada gambar orang, hati kita bukan main girang.

Tiba-tiba perkara itu terjadi kepada pujaan hati kita, apa kita kata? Biadap,sombong,cilaka dan tak bertamadun. Sebenarnya semasa kita menari punggung dan girang terhadap pemuda kita yang mengencing gambar muka orang sebelum ini, kitalah yang biadap,sombong dan celaka dan tak bertamadun.

Hentikanlah segala tindakan hodoh dan buruk itu nescaya orang lain akan menghentikan tindakan yang sama itu. Anak anjing juga tidak mahu mengikut cara kencing ibunya (kangkang dan angkat kaki sebelah) tapi ditirunya juga kelakuan ibunya kerana ia takut air kencingnya yang najis terkena kakinya.

Jika kita tidak berubah bermakna kita menganggap kita tak kotor (najis) padahal kitalah yang paling mughallazah - Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون