Khamis, November 03, 2011

Sebutir emas untuk rakyat, sepuluh untuk pemimpin


Hampir 1,000 mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengadakan demonstrasi sebagai tanda protes agar kerajaan memberi jaminan penempatan kepada bakal graduan universiti itu seperti yang diberikan kepada Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT)- Malaysia kini.

Ada komen menyatakan bahawa tindakan keajaan memakai GSTT kerana mereka bertaraf kontrak. Satu langkah penjimatan oleh kerajaan sebagaimana kerajaan menaikkan had umur pesaraan kepada 60 tahun juga sebagai langkah penjimatan. Maksudnya dari mengambil Penjawat Awam baru yang menelan kos yang banyak (pada jangka panjang) lebih baik kekalkan yang lama dan ambil yang kontrak.

Pelik, mengapa berkira sangat dalam meujudkan peluang pekerjaan dalam sektor awam dengan menamatkan (pencen) yang lama dan isi dengan yang baru. Berapa billion kerajaan dapat jimat berbanding pembaziran dalam GLC,salah urus kewangan,ketirisan dan rasuah.

Belum lagi diambil kira belanja boros isteri Pak Menteri dengan jam,rantai,mutiara dan cincin yang bernilai berjuta2 dolar. Jika itu semua dari wang mereka (Pak Menteri) sendiri,apa kena mengena dengan tunjuk perasaan pelajar UPSI?

Persoalannya ialah para pemimpin hidup mewah pada masa graduan lepasan U terkial2 untuk mencari pekerjaan bukan sahaja untuk keperluan mulut mereka tetapi juga membayar hutang PTPTN.

Sangat jauh dari konsep kebajikan yang didakwa apatah lagi hendak meniru Khalifah Umar al Khatab. Ia dilihat seperti dalam filam P. Ramle: Satu untuk engkau dan sepuluh untuk aku- Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون