Ahad, November 13, 2011

RAKYAT BERTAMBAH ILMU MENTERI BERTAMBAH DUNGU

PAS menganggap projek rintis sistem bekerja sembilan jam Kementerian Pelajaran sebagai tidak wajar dan mahu ia dikaji semula kerana akan membebankan guru.

pas muktamar 130610 idris ahmad"Rasional apakah guru-guru terpaksa bekerja selama sembilan jam? Sebenarnya guru-guru di Malaysia sudah sedia terbeban, bukan sahaja (dengan) pembelajaran dan pengajaran.

"Malahan guru sudah menjadi ‘multi purpose’ kerana semua perkara guru terpaksa lakukan.

“Guru juga pemandu Ambulan jika pelajar sakit, menjadi polis trafik ketika pelajar keluar sekolah, pengawal disiplin, pegawai kewangan kalau ia guru kelas, menjadi kerani untuk masuk markah," kata ahli jawatankuasa PAS, Idris Ahmad dalam satu kenyataan media- MK

Langkah Kementerian Pelajaran di atas (jika dilaksanakan) tidak diketahui tujuannya.Kalau ikut kata Ustaz Idris tu macam satu deraan kepada guru.

Nak kata ia satu hadiah kerana golongan ini yang ramai menyokong kerajaan, yang kuat parti umno semacam tak terikat dengan peraturan sekolah,bila nak keluar mesyuarat parti atau majlis menyambut menteri mereka boleh tinggalkan kelas.

Maka bebanan kerja akan terpikul di bahu guru2 yang didikasi. 9 jam pun terima ajelah. Selama ini pun berbelas jam termasuk ko kurikulum. Nampak mudah kerja cikgu ni,cuti banyak. Tapi tanyalah mereka hal bebanan yang disebut oleh Idris di atas.

Bila guru berbunyi, katalah tak muktamad lagi. Maka nampaknya dalam kebanyakan hal kerajaan merancang dan melaksana bukan berdasarkan kebijaksanaan tetapi lebih kepada ikut sedap rasa dan takut dengan ugutan.

Rakyat bertambah ilmu menteri bertambah dungu- Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون