Selasa, November 30, 2010

CALUN 'SIKITUL MODEN'?

Menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini memberi peringatan kepada Raja-Raja Melayu supaya berhati-hati dengan "Si Kitoll" yang dikhuatiri akan kembali mempergunakan institusi berkenaan demi kepentingan politik.Beliau berkata demikian dengan melihat kepada perkembangan sejak tahun lalu yang menyaksikan golongan berkenaan kembali "bermuka-muka" untuk mempertahankan kedaulatan Raja-raja Melayu.

Khalid (atas, kiri) memberi alasan, Krisis Perlembagaan 1983 yang berlaku akibat tindakan para pemimpin negara ketika itu "melakukan beberapa tindakan diluar Peruntukan Perlembagaan, dalam lain perkataan membelakangi Raja-Raja."

Insiden itu juga berlarutan pada tahun 1992 dan 1993, kata Khalid lagi.

"Tiba-tiba, sejak awal tahun 2009, setelah 17 tahun berlalu, kini pihak yang berusaha dan berjaya 'menghapuskan kekebalan dan beberapa hak istimewa Raja-Raja Melayu', kembali bermuka-muka dengan seruan supaya orang Melayu menghormati Raja dan Sultan serta mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Melayu," katanya.- Malaysia Kini.

YB Noh Omar pun kata "Jangan jadi Si Kitul". DS Rais Yatim pun kata begitu. Pendeknya semua orang politik kata begitu samada untuk mempertahankan kedudukan raja2 atau untuk membodek raja. Jika dilihat fakta di atas bahawa calun kepada 'SiKitul Moden' semacam dah ada. Si Kitul tentulah yang rapat dengan raja dan orang besar2 jika menurut Sejarah Melayu.

Peristiwa 1983 [mengurangkan kuasa raja] siapa Si Kitulnya? Hidupkah atau dah mati? Begitu juga 1992 dan 1993 siapa Si Kitulnya, orang yang sama atau Si Kitul itu bukan seorang tetapi kelompok manusia,parti atau jamaah?

Masa tu (1983) Anwar Ibrahim dan Wan Azizah masih baru dalamUmno, hari ni (2010) mereka dah tiada dalamUmno. Nak kata Si Kitul dari luar kerajaan (bagaimana pula begitu).Kata Ust. Fadzil Nor (arwah) :"Orang yang di bawah pokok kelapalah yang boleh menjolok kelapa,bukan orang yang jauh". Siapa yang menjolok buah kelapa pada tahun 1983? Yusof ar Rawa kah atau Dr.Mahathir?

Jika di calunkan Dr. Mahathir sebagai 'Si Kitul Moden' sementara menanti kalau2 ada calun lain, tentulah 'melompat' Wira Perkasa dan mereka yang se waktu dengannya.Maka Aki tidak bercadang untuk 'mencipta' award tersebut- Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون