Selasa, April 20, 2010

KOMPAUN NAIK SAMA DENGAN ROKOK NAIK?



KUALA LUMPUR - Para pemilik kenderaan dan pengguna jalan raya perlu lebih berhati-hati selepas ini berikutan kadar kompaun maksimum kesalahan jalan raya akan dinaikkan daripada RM300 kepada RM1,000 tidak lama lagi.

Kenaikan kira-kira 333 peratus itu berikutan pindaan ke atas Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang akan dikuatkuasakan kelak - Kosmo

Cara mudah kerajaan nak dapat duit sekaligus untuk mendisplinkan [menakutkan] pemandu. Aki tak mahu ramal apakah ia berkesan untuk mendisplinkan pemandu. Yang pasti kalaupun tak bertambah pemandu yang melakukan kesalahan, hasil kerajan tetap bertambah dengan kenaikan kadar kompaun.

Kalau diambil contoh dari kenaikan harga rokok, penagih tegar rokok tak berkurangan, malah bertambah pula pendapatan kerajaan. Memang payah mendidik manusia.Ia perlu kepada komitmen yang tinggi dan keikhlasan.

Samada kenaikan kopaun satu tindakan yang ikhlas untuk mengurangkan kesalahan jalanraya atau tujuan utamanya untuk sumber pendapatan, itu adalah sesuatu yang diluar jangkawan Aki- Sekian.

G1- Merokoklah akan sebagai merokok- Google.

G2- Kemalangan- Google.

3 ulasan:

  1. salam aki..

    utk pendapatan te deme te lah..

    BalasPadam
  2. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Nazri Aziz hari ini mengesahkan bahawa rang undang-undang cadangan pindaan Akta Pengangkutan Jalan - termasuk mengenakan denda maksimum RM1,000 - akan ditarik balik-Malaysia Kini.

    Apaaaa...ni Nazri...

    BalasPadam
  3. matlamatnya serampang dua mata kot2 satu mata karat satu elok tak taulh

    BalasPadam

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون