Khamis, Ogos 02, 2012

Awok berjuanglah utk pengutip cukai.......

Salam,
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan tidak akan mampu menjana pendapatan secukupnya jika duti eksais kereta dihapuskan."Kalau ikut Pakatan semua dia hendak turunkan. Harga kereta dia hendak turun. Harga minyak dia hendak turun. Sedangkan di negeri yang diperintahnya semuanya naik" - Kata Ismail Sabri dipetik daripada Malaysiakini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop terdahulu mencemuh cadangan PR ini yang menurutnya akan menyebabkan ekonomi tidak stabil.

Sebenarnya kita bukan nak berbahas teori ekonomi. Itu tak penting bagi golongan marahin. Kita nak lihat manpukah sesebuah kerajaan mengurangkan kos kehidupan. Apa masaalahnya jika semua barangan keperluan rakyat diturunkan dan kerajaan mengadakan langkah penstabilan ekonomi serta berhemat dan berjimat cermat demi rakyat.

Langkah PR dengan risonal pendapatan tinggi negara yang telah dihasilkan sekarang (hasil mahsul yang sangat banyak) ditambah dengan idea baru serta menghalang ketirisan serta salah urus kewangan (rasuah) akan manpu merealisasikan kesejahteran masyarakat (kos kehidupan tidak tinggi) serta tidak akan menbankrapkan negara.

Satu contoh negeri PR yang menjalankan perbelanjaan berhemah ialah Kelantan. Kos pembangunan mencapai tahap separuh dari kos zaman BN memerintah walaupun dengan kapisiti yang sama sementara hasil pula meningkat sekali ganda dari zaman BN (tidak perlu disebut contoh untuk tulisan ini)

Dari isu PTPTN hingga ke isu penghapusan duti eksais kereta ini,yang di hujahkan oleh menteri Umno/BN ialah bankrapkan negara padahal mereka yang bankrap idea sehingga jalan penyelesaian mereka ialah timpakan kos kepada rakyat baru negara tak bankrap. Maknanya mereka berhak menikmati kemakmuran ekonomi atas kapisiti pemerintah dan kroni pemerintah dan segala kos kehidupan mesti ditanggung oleh rakyat.

Senang cakap," Awok berjuanglah utk pengutip cukai, kome akan berjuang utk pembayar cukai."(cakap usop). Walhasilnya nak barang turun undi PR dan nak barang naik undi BN- Sekian.

G-Datuk Ismail Sabri-MK

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون