Rabu, Mei 09, 2012

KUAH BERJURAI-JURAI, ISI MEREKA YANG BANTAI?

Salam,

Aki mengalu2kan pengumuman 'Durian Runtuh' oleh Perdana Menteri Dato' Sri Najib Tun Abd Razak. Walaupun pada sesetengah orang jumlah RM 15,000 itu hanya 'Durian sekah' tetapi bagi peneroka serta keluarga mereka yang memerlukan,habuan tersebut dikira bolehlah....RM 540 juta seorang pun tak cukup jika di beri ,buktinya peneroka sanggup sain pinjaman pelaburan walaupun tidak diberitahu jumlah pinjaman tersebut.

Katakan pinjaman (hutang) pelaburan tersbut berjumlah RM 50,000,betapa banyaknya wang yang akan diperolihi.Tetapi jika rugi betapa banyak pula yang akan di tanggung oleh peneroka?

Aki harap 'Durian Runtuh' itu tiada kaitan dengan pinjaman pelaburan. Ia diberi kerana menghargai sumbangan para peneroka sejak sekian lama serta ia tidak menjadi 'ceracak berduri' kepada peneroka sehingga tak manpu membuat perubahan pada PRU 13.

Kata Ramli Itam (peneroka), sebenarnya tuan2 dan puan2 diberi kembali duit tuan2 dan puan2 hasil dari KPG, abu tandan dan harga isi rong dan lain2 pendapatan felda yang bertahun2 telah dinafikan.

Jika Durian Runtuh tersebut ada kaitan dengan pinjaman pelaburan maka tuan2 terdedah dengan sekurang2nya dua musibah. Pertama pinjaman riba. Tuan2 hendaklah mendesak bank dan felda supaya meng'islam'kan pinjaman tersebut. Kedua kerugian yang lebih besar dari durian runtuh, mungkin melibatkan tanah ladang dan harta benda tuan2. 

Bagi jenerasi ke2 & 3 felda, anda perlu istiqamah dalam memperjuangkan hak anda walaupun anda juga dapat 'ranting gugur' (cth: RM 5000 / 5 beradik) dengan membuat pilihan yang tepat wadah yang memperjuangkan hak anda pada PRU 13 nanti.

Ratusan dan ribuan ringgit tidak bernilai jika tanah tumpah darah tergadai.Ibarat menang sorak kampung tergadai.Kuah dibahagi berburai2, isi mereka yang bantai.

Bangun jenerasi ke 2 jangan lalai-Sekian 

Gambar hiasan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

السلام عليكم
Komen ler weh... betulkan mana yang salah, tambah mana yang kurang, potong mana yang lebih demi untuk kebaikan.
انالله وانااليه راجعون